My Add

Sunday 11 August 2013

'Kita perlu pemimpin dapat terjemahkan aspirasi rakyat'

ALOR SETAR, SABTU, 10 Ogos, 2013: Kira-kira 150,000 ahli UMNO perlu mengunakan peluang pemilihan parti Oktober ini untuk membantu pucuk kepemimpinan memilih pemimpin di peringkat bahagian dan tertinggi yang benar-benar dapat menterjemahkan aspirasi rakyat khususnya kaum Melayu.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir berkata, mereka perlu menggunakan kuasa pemilihan itu untuk mengundi pemimpin yang berjiwa besar dan berjiwa rakyat bagi memastikan parti itu terus muncul sebagai parti terkuat di negara ini.

"Antara lain ciri-ciri pemimpin kita kehendaki supaya parti terus kuat ialah orang yang tiada masalah sehingga boleh menjejaskan parti, mempunyai integriti tinggi, berwawasan dan mudah didekati rakyat," katanya ketika ditemui pemberita dalam Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri di kediaman rasmi Menteri Besar, Seri Mentaloon di sini hari ini.

Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini dilaporkan berharap proses pemilihan parti yang akan berlangsung Oktober ini tidak merosakkan atau menggugat UMNO sebagai sebuah parti terkuat di negara ini.

Tegas Perdana Menteri, sebagai sebuah parti yang telah mengubah perlembagaannya, UMNO kini menjadi lebih terbuka, demokratik dan inklusif sehingga ramai yang menawarkan diri untuk bertanding berebut jawatan dalam parti.

Sehubungan itu, Perdana Menteri amat berharap UMNO mendahului parti-parti politik lain dari segi kaedah pemilihannya yang berjalan begitu baik dan bersih serta mencerminkan tahap kematangan yang lebih tinggi daripada mana-mana parti politik lain.

Mukhriz berkata, setiap kali pemilihan UMNO membuka peluang kepada ahli untuk melakukan perubahan yang dirasakan perlu bagi menentukan parti terbesar orang Melayu itu terus relevan.

"Kita berharap kepemimpinan baharu nanti dapat membantu Presiden dan Timbalan Presiden UMNO untuk menjamin agar parti terus kuat, menjana perubahan atau transformasi seperti yang diidamkan," kata Menteri Besar Kedah itu. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment