My Add

Thursday 22 August 2013

Rafizi tarik balik kenyataan fitnah terhadap Zahid Hamidi

KUALA LUMPUR, RABU, 21 Ogos, 2013: Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohd. Rafizi Ramli hari ini menarik balik kenyataan fitnah yang dibuat terhadap Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi kononnya Menteri Dalam Negeri itu terlibat dalam transaksi perolehan tanah dan saham oleh Bousted Holdings Bhd. (Boustead).

Menurut Mohd. Rafizi, beliau menarik balik kenyataan salahnya terhadap Ahmad Zahid yang dibuat dalam blognya bertarikh 29 Disember 2012 ekoran penjelasan bekas Menteri Pertahanan itu, tidak menyalahgunakan kuasanya.

Mohd. Rafizi, 36, yang juga Ahli Parlimen Pandan berkata, Ahmad Zahid juga tiada sebarang peranan dalam keputusan Boustead untuk memasuki transaksi bagi perolehan pembangunan tanah dan saham syarikat, Astacanggih Sdn. Bhd. daripada Awan Megah Sdn. Bhd.

Perkara itu dinyatakan oleh Mohd. Rafizi dalam kenyataan bertulis yang dibacakan sendiri olehnya di Mahkamah Tinggi di sini dalam kes saman fitnah yang difailkan oleh Ahmad Zahid terhadapnya pada 25 Januari lalu.

Sehubungan itu, Mohd. Rafizi menyatakan, beliau tanpa ragu-ragu mengeluarkan atau menarik balik kenyataan salah yang merujuk kepada Ahmad Zahid daripada artikel tersebut tanpa syarat.

Pesuruhjaya Kehakiman, Lee Heng Cheong yang sepatutnya mendengar perbicaraan, kemudian merekodkan penyelesaian kes setelah Ahmad Zahid menarik balik saman dan menggugurkan tuntutannya terhadap Mohd. Rafizi tanpa sebarang perintah mengenai kos.

Sementara itu, di luar mahkamah, Mohd. Rafizi yang diwakili peguam Razlan Hadri Zulkifli menjelaskan kepada pemberita, beliau tidak membuat sebarang permohonan maaf kepada Ahmad Zahid.

Menurutnya, ketika kenyataan itu dibuat, tiada pegawai kerajaan yang memberikan penjelasan berhubung dakwaannya itu.

"Setelah kenyataan ini dibuat, Ahmad Zahid sebagai Menteri Pertahanan (ketika itu) yang bertanggungjawab memberi penjelasan, menyatakan tidak terlibat dalam penganugerahan kontrak kepada Awan Megah, saya berpuas hati dengan penjelasan tersebut," katanya.

Ujar beliau, itu adalah sebahagian daripada proses pemerhatian awam dan tidak timbul siapa yang salah dalam hal ini kerana itu merupakan proses yang perlu dimainkan oleh pegawai awam.

Ahmad Zahid yang diwakili peguam Datuk Saseedharan Menon sebelum beredar meninggalkan mahkamah, sempat berseloroh ketika pihak media mahu merakamkan gambar beliau bersama Mohd. Rafizi: "Siapa hendak ambil gambar, bayar RM10 juta".

Kedua-duanya dilihat bersalaman sebelum beredar.

Ahmad Zahid selaku pihak plaintif dalam pernyataan tuntutannya menyatakan, Mohd. Rafizi telah menulis dan menerbitkan artikel dalam blognya yang mengandungi perkataan fitnah dan palsu mengenai diri beliau, pejabat serta pekerjaan sebagai Menteri Pertahanan.

Ahli Parlimen Bagan Datoh, Perak itu juga menegaskan, niat sebenar Mohd. Rafizi yang dinamakan sebagai defendan berbuat demikian untuk memburukkan nama dan menghilangkan keyakinan orang ramai terhadapnya dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). - UTUSAN

No comments:

Post a Comment