My Add

Monday 7 July 2014

Penawar Kedah mohon rumah perantaraan untuk bekas banduan

ALOR SETAR, ISNIN 07 Julai, 2014: Persatuan Membantu Bekas-bekas Banduan Negeri Kedah (Penawar) memohon kerajaan negeri untuk menyediakan sebuah rumah perantaraan untuk dijadikan tempat persinggahan bagi membantu bekas banduan.

Pengerusinya, Idris Ismail berkata, rumah perantaraan itu perlu disediakan bagi membantu bekas banduan yang tidak mempunyai tempat tinggal atau dipinggirkan keluarga apabila dibebaskan selepas tamat menjalani hukuman penjara.

"Setiap hari dianggarkan seramai 20 banduan di Kedah akan dibebaskan. Apabila dibebaskan, ada di antara mereka yang tidak mempunyai rumah dan keluarga, jadi Penawar ingin sediakan tempat tinggal bagi mengelakkan mereka menjadi gelandangan.

"Jadi kita mohon kerajaan negeri sediakan satu kawasan yang sesuai bagi membolehkan rumah perantaraan Penawar ini dibina bagi membantu bekas banduan untuk menjalani kehidupan seperti insan lain selepas keluar dari penjara nanti," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata rumah perantaraan boleh dihuni secara percuma dan dalam masa yang sama mereka perlu mencari kerja bagi membolehkan mereka mencari tempat tinggal sendiri untuk meneruskan kehidupan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment