My Add

Thursday 28 February 2013

Pergerakan tiang punca jambatan Science Park 2 runtuh - Shaziman

 *KEADAAN jambatan yang runtuh di persimpangan bertingkat Science Park 2,
 Kilometer 2.4 Lebuh Raya Putrajaya tengah hari ini. - UTUSAN/SAFIYANA SALIM

Oleh ROSALINDA MD.SAID
KUALA LUMPUR, KHAMIS, 28 Februari, 2013: Insiden jambatan runtuh di Persimpangan Bertingkat Science Park 2 yang dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) petang ini adalah berpunca daripada pergerakan pada salah satu tiangnya.

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Shaziman Abu Mansor berkata, perkara itu telah dimaklumkan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) kepada beliau semasa sesi lawatan yang diadakan pada 7 Disember tahun lalu.

"Semasa lawatan tersebut, saya telah diberi taklimat mengenai keadaan jambatan itu dan saya telah membuat keputusan untuk menutup jambatan itu dan laluan di bawahnya kepada lalu-lintas sepenuhnya atas faktor keselamatan.

"Bagi saya, keselamatan pengguna tidak boleh dikompromi dan wajib diberi keutamaan," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Jambatan yang menjadi laluan utama ke Putrajaya dan Cyberjaya itu mula dibuka kepada lalu-lintas pada Mac 2012.

Mengulas lanjut, Shaziman berkata, jambatan dan laluan itu telah ditutup kepada lalu-lintas berkuat kuasa 7 Disember lalu bagi membolehkan kerja-kerja pemeriksaan dijalankan oleh pihak yang bertanggungjawab.

"Saya juga telah menandatangani satu warta (gazet) di mana jalan ini ditutup sehingga 31 Disember 2013 tertakluk kepada tarikh siap sebenarnya kerja-kerja membaiki jambatan ini," katanya.

Sehubungan itu, menurut Shaziman, satu lencongan jalan telah diwujudkan di KM P2.4 melibatkan Persimpangan Bertingkat Science Park 2 (di antara Plaza Tol Putrajaya dan Putrajaya/Cyberjaya) di laluan Lingkaran Putrajaya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment