My Add

Tuesday 30 April 2013

Insurans penguat kuasa

Oleh Hashnan Abdullah

 Ali Hamsa
 SEPANG, ISNIN, 29 April, 2013: Kira-kira 400,000 anggota penguat kuasa bakal menikmati skim insurans khas yang melindungi mereka semasa menjalankan tugas-tugas penguatkuasaan undang-undang tidak lama lagi.

Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Ali Hamsa berkata, skim sedemikian perlu bagi memberi semangat dan keyakinan tinggi dalam kalangan anggota penguat kuasa terbabit, khususnya mereka yang berjawatan rendah.

"Baru-baru ini, kami ada mengadakan perbincangan dengan wakil Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) dan mereka ada kemukakan keperluan skim insurans sedemikian.

"Jadi, perkara itu dalam pertimbangan sekarang ini dan saya sendiri akan membawanya kepada pengetahuan selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13)," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan pusat khidmat sehenti Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia (MHTC) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini.

Selain polis dan tentera, Malaysia turut mempunyai anggota penguat kuasa lain seperti di Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM), Imigresen, pihak berkuasa tempatan (PBT), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Menurut Ali, buat masa ini kerajaan mempunyai beberapa bentuk bayaran pampasan dan pencen untuk mana-mana anggota penguat kuasa yang mati semasa menjalankan tugas.

"Cuma kali ini, kita berpendapat sudah tiba masanya untuk kerajaan memberi keutamaan kepada penjawat awam berkenaan memandangkan sumbangan mereka itu penting kepada pendapatan negara.

"Lagipun, kita juga tidak boleh memandangkan ringan terhadap ancaman pihak yang berniat jahat kepada anggota penguatkuasa," katanya.

Sementara itu, Ali menyifatkan pembukaan pusat khidmat sehenti MHTC di KLIA akan memudahkan lagi warga asing yang tiba di Malaysia untuk mendapatkan rawatan terhadap penyakit yang dialami mereka.

"Malah, dari segi pulangan, bidang pelancongan kesihatan itu telah meningkat sebanyak 51 peratus dalam tempoh tiga tahun kebelakangan ini.

"Ia meningkat dari RM379 juta dalam tahun 2010 kepada RM594 juta pada tahun 2O12," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment