My Add

Friday 30 November 2012

Najib lancar rapidKuantan

KUALA LUMPUR, JUMAAT, 30 November, 2012:: Rakyat Kuantan bakal menikmati perkhidmatan bas henti-henti di bandar raya berkenaan apabila rapidKuantan yang diuruskan oleh Syarikat Prasarana mula beroperasi Isnin depan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, perkhidmatan itu adalah satu kejayaan kepada kerajaan Barisan Nasional kerana ia dilancarkan dalam tempoh dua bulan selepas projek itu diumumkan.

"Inilah antara produk 1Malaysia hasil kejayaan BN untuk rakyat negara ini. Inilah juga yang dikatakan janji ditepati. Bila kita janji, kita tunaikan," katanya ketika merasmikan Majlis Pelancaran rapidKuantan di Pusat Dagangan Dunia Putra(PWTC) di sini, sebentar tadi.

Sehubungan itu, bagi menghargai sokongan rakyat kepada transformasi kerajaan, rakyat Kuantan bakal menikmati perkhidmatan bas henti-henti berkenaan secara percuma selama sebulan.

"Oleh itu, jika BN mendapat mandat yang baru pada pilihan raya akan datang, banyak lagi yang akan kita lakukan," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar berkata, perkhidmatan bas henti-henti yang bakal memberi kemudahan kepada lebih 500,000 pengguna itu akan membabitkan operasi 32 bas.

Syed Hamid berkata, skim tambang di laluan sekitar bandar Kuantan akan dikelaskan kepada dua iaitu laluan di bawah 20 kilometer (km) akan dikenakan tambang RM2 manakala perjalanan dari 21km hingga 41km pula sebanyak RM4.
Katanya, operasi itu tidak akan mengganggu operator bas tempatan yang lain kerana operator sedia ada hanya menyediakan laluan dari bandar ke luar bandar dan bukan dalam bandar.

"Perkhidmatan bas ini juga tidak akan mengganggu laluan teksi dan bas sedia ada ke Lapangan Terbang Sultan Ahmad Shah, Kuantan kerana ia tidak ke sana," katanya. - BH

No comments:

Post a Comment