My Add

Monday 30 December 2013

Surat C For Chaos disiasat, polis panggil Rafizi

KUALA LUMPUR, AHAD, 29 Disember, 2013: Polis Diraja Malaysia (PDRM) memandang serius penyebaran e-mel yang didakwa dihantar oleh seorang individu bernama Abdul Rahim Ghouse kepada Pengarah Strategik Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli, baru-baru ini.

Surat itu antara lain mengandungi rancangan letupan di beberapa kawasan sempena sambutan Tahun Baru pada 31 Disember ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Hadi Ho Abdullah berkata, pihaknya telah memanggil Rafizi yang juga Ahli Parlimen Pandan, bagi membantu siasatan berhubung perkara itu.

"Orang ramai dinasihatkan supaya menghormati keamanan dan ketenteraman di negara ini di samping menyambut kedatangan tahun baharu," katanya dalam kenyataan di laman rasmi Facebook PDRM hari ini.

Dalam kenyataan itu juga, Hadi Ho memberitahu, sebanyak 1,151 laporan polis diterima dari seluruh negara terhadap bantahan penganjuran perhimpunan yang boleh memudaratkan ketenteraman awam seperti yang disebarkan melalui media sosial sebelum ini.

Sementara itu, Rafizi ketika ditemui pemberita memberitahu, beliau tidak mempunyai kaitan atau terlibat dengan surat berkenaan.

"Saya tidak tahu kenapa saya dipanggil ke sini kerana saya tiada kena mengena dengan e-mel palsu itu.

"Sebelum polis memanggil saya, mereka seharusnya menyiasat dahulu kesahihan e-mel itu dengan memanggil blog-blog yang menyebarkan e-mel berkenaan," katanya selepas memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis (IPD) Dang Wangi.

Beliau dilihat hadir dan memasuki perkarangan IPD Dang Wangi sekitar pukul 11.35 pagi ini dengan ditemani peguam N. Surendran dan Latheefa Koya.

Akhbar semalam melaporkan mengenai penyebaran sepucuk surat yang didakwa dihantar oleh Abdul Rahim yang juga rakan karib Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada Rafizi berhubung rancangan mencetuskan huru-hara pada perhimpunan haram untuk menggulingkan kerajaan pada 31 Disember ini.

Dalam surat yang bertajuk C For Chaos (C Untuk Huru-hara) itu, Abdul Rahim didakwa meminta Rafizi dan kepemimpinan pembangkang mengeksploitasi kebanjiran orang ramai menyambut malam ambang tahun baharu untuk 'bertindak seperti yang dirancang pada mesyuarat sebelum ini'.

Mengulas lanjut, Rafizi memberitahu, beliau akan membuat laporan polis berhubung penyebaran surat itu dan bersedia untuk mengheret sesiapa yang bertanggungjawab ke muka pengadilan bagi menghentikan dakwaan fitnah itu.

Terdahulu, Surendran berkata, pihaknya akan mengambil tindakan terhadap PDRM dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar kerana mengaitkan Rafizi dengan tuduhan tidak berasas. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment