My Add

Monday 31 March 2014

Lebih 77 peratus pekerja asing terlibat dalam perladangan sawit

ROMPIN, ISNIN, 31 Mac, 2014: Lebih 77 peratus daripada 442,094 tenaga kerja yang terlibat dalam sektor perladangan sawit di negara ini terdiri daripada pekerja asing.

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Douglas Uggah Embas berkata, berdasarkan statistik Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) sehingga Disember tahun lepas itu, ia jelas menunjukkan kebergantungan sektor sawit negara terhadap tenaga kerja asing.

Sehubungan itu, katanya, kementerian berusaha mengatasi masalah itu dengan melatih lebih ramai tenaga kerja tempatan terutama dalam kalangan belia untuk menceburi bidang itu.

"Penglibatan tenaga kerja tempatan akan mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing.

"Sehubungan itu kementerian akan berusaha melatih lebih ramai belia tempatan dalam sektor perladangan yang merupakan pendekatan untuk mengatasi isu ini," katanya pada majlis penganugerahan Sijil Institusi Perladangan dan Komoditi Malaysia (Impac) serta Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) bagi Kursus Operator Mekanisasi Ladang (KOML) di Dewan Pusat Latihan Industri Sawit Malaysia (Plasma) Keratong, di sini hari ini. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment