My Add

Wednesday 30 April 2014

Mohammad bidas gerakan pesong pemikiran masyarakat

TAWAU, RABU, 30 April, 2014: Peristiwa memasang atau mengibarkan bendera `Kesultanan Sulu' yang berlaku di Kampung Long Danau, Lahad Datu minggu lepas menunjukkan wujud cubaan pihak tertentu untuk memesongkan pemikiran masyarakat Suluk yang sudah lama menetap di negara ini daripada makna patriotisme yang sebenar.

Sambil membidas tindakan itu, Ketua Pengarah Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCom) Datuk Mohammad Mentek berkata, perkara itu tidak sepatutnya berlaku dalam sebuah negara yang merdeka dan berdaulat.

Sehubungan itu, beliau menggesa warganegara Malaysia dari suku kaum Suluk di negeri ini supaya tidak terpengaruh dengan provokasi kumpulan tertentu yang sengaja memasang bendera terbabit di rumah mereka.

``Mereka yang bertanggungjawab memasang atau mengibar bendera itu sememangnya bersikap tidak patriotik terhadap kedaulatan dan kepentingan negara Malaysia yang tercinta ini.

``Kita tidak benarkan mana-mana pihak yang cuba menghasut dengan sengaja memasangatau mengibarkan bendera Kesultanan Sulu di bumi Sabah tercinta ini, khususnya di Zon Selamat Timur Sabah (ESSZone),'' katanya dalam majlis dialog ESSCom bersama komuniti Suluk Sabah di sini, hari ini. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment