My Add

Wednesday 30 April 2014

PMB urus dana pendidikan RM1 bilion

PUTRAJAYA, SELASA, 29 April, 2014: Pelaburan Mara Berhad (PMB) telah diberi kepercayaan untuk menguruskan Dana Pendidikan Majlis Amanah Rakyat (Mara) bernilai RM1 bilion yang bertujuan membiayai usaha mengupayakan modal insan bumiputera.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan akan menyalurkan peruntukan RM500 juta secara berperingkat dalam bentuk dana sepadan (matching fund) mengikut nisbah 1:1 di mana Mara juga akan menyediakan RM500 juta.

“Dana ini digunakan untuk membiayai keperluan program latihan, pendidikan, keusahawanan, penyelidikan dan pembangunan serta inovasi untuk mengupayakan modal insan bumiputera," katanya ketika berucap dalam majlis penjenamaan semula PMB di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Yang turut hadir, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal; Pengerusi PMB, Datuk Sohaimi Shahadan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PMB, Nazim Rahman.

Selari dengan penjenamaan semula tersebut, empat logo baharu untuk anak syarikat PMB iaitu PMB Investment Berhad, PMB Tijari Berhad, PMB Consulting Sendirian Berhad dan PMB Assets Sendirian Berhad turut dilancarkan.

Muhyiddin berkata, PMB atau nama terdahulunya Amanah Saham Mara Berhad ditubuhkan pada 1967 hasil daripada satu resolusi Kongres Ekonomi Bumiputera.

“Kini dalam kerangka negara maju yang disasarkan menjelang 2020, kerajaan akan terus memastikan nasib semua golongan termasuk kaum bumiputera terbela," katanya.

Beliau berkata, negara akan menjadi kuat dan dipandang tinggi jika rakyatnya bersatu, maju dan makmur.

“Kerajaan akan terus istiqamah dalam melaksanakan strategi pembangunannya dengan memartabatkan Islam secara terancang dan menyeluruh di Malaysia," katanya.

Sementara itu, Nazim berkata, dana pendidikan bernilai RM1 bilion yang diumumkan Muhyiddin akan disalurkan secara berperingkat selama tiga tahun.

Beliau berkata, kerajaan dan Mara masing-masing akan menyalurkan RM200 juta pada tahun ini dan diikuti RM150 juta setahun untuk dua tahun berikutnya.

“Ada beberapa bidang yang diberi tumpuan dan ia adalah lain daripada program tajaan yang biasa dilakukan Mara," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment