My Add

Thursday 31 May 2012

8,000 tenaga mahir dilatih dalam program SLDN

KUALA LUMPUR, KHAMIS, 31 Mei, 2012: Kementerian Sumber Manusia mensasarkan untuk melatih 8,000 pekerja syarikat perindustrian menerusi program Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN) tahun ini dalam usaha menghasilkan tenaga kerja mahir yang diperlukan negara.

Timbalan Menteri, Datuk Maznah Mazlan berkata, daripada jumlah itu, 3,000 pelatih adalah golongan belia sama ada yang baru mendapat pekerjaan, tidak mempunyai pekerjaan atau tidak cukup syarat kelayakan kerja.

"Kita akan tingkatkan lagi sistem (SLDN) ini mengikut kaedah yang lebih praktikal sesuai dengan keperluan industri supaya pelatih dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran kerja yang sebenar,” katanya selepas melancarkan Simulator Tren RapidKL dan program SLDN di LRT Ampang di sini hari ini.

SLDN adalah satu konsep latihan yang dijalankan di dua tempat iaitu 70 peratus di industri dan 30 peratus di pusat latihan yang merupakan kaedah latihan kemahiran yang komprehensif dan terkini berteraskan Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan.

Maznah berkata, sasaran itu dijangka dapat dicapai memandangkan kementerian telah mengadakan pertemuan dengan 1,000 syarikat industri sejak program SLDN diwujudkan lima tahun lepas.— BERNAMA

No comments:

Post a Comment