My Add

Thursday 28 November 2013

FMM jangka tarif elekterik naik dua digit tahun depan

KUALA LUMPUR, KHAMIS, 28 NovEMBER, 2013: Persekutuan Pekilang-pekilang Malaysia (FMM) menjangkakan tarif elektrik akan naik dua digit tahun depan berikutan langkah merasionalisasikan subsidi oleh kerajaan.

Presiden FMM, Tan Sri Yong Poh Kon berkata, kenaikan tarif elektrik ini meresahkan pasaran, namun pekilang sudah pun menjangkakannya.

"Kerajaan kerap menyatakan ia perlu mengurangkan subsidi dan pembiayaan pengimportan gas cecair asli, oleh itu kami menjangkakan tarif elektrik akan naik.

"Kami harap kenaikan tarif itu dilakukan secara beransur-ansur dan tidak dilaksanakan sekali gus.

"Kami tidak tahu lagi jumlah sebenar kenaikan itu, jadi kita perlu menunggu pengumuman rasmi," katanya kepada pemberita di sini hari ini selepas mengumumkan hasil Tinjauan Keadaan Perniagaan FMM-MIER untuk tempoh setengah tahun.

Yong berkata, kenaikan tarif akan memberi impak terhadap industri yang bergantung kepada penggunaan elektrik, dan kenaikan dua digit itu semakin hampir.

Semalam, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Dr Maximus Ongkili berkata, kadar elektrik dijangka naik antara 10 peratus dan 20 peratus tahun depan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment