My Add

Saturday 30 November 2013

Pemimpin penunjuk perasaan mahu tawan pejabat PM Thai

BANGKOK, sabtu, 30 November, 2013: Pemimpin penunjuk perasaan, Suthep Thueguthep mengumumkan mereka akan menduduki Rumah Kerajaan yang menempatkan pejabat Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra pada Ahad ini.

Beliau berkata, kumpulan antikerajaan itu akan turut berarak ke bangunan kementerian dan Zoo Dusit.

Antara kementerian yang akan ’dilawati’ mereka termasuk kementerian luar, pelajaran, buruh, dalam negeri dan perdagangan.

Kementerian Luar Negeri dijadual mengadakan taklimat kepada diplomat asing mengenai situasi semasa di Bangkok pada Isnin.

Suthep selaku pemimpin penunjuk perasaan antikerajaan itu dilapor mengumumkan kepada para penyokongnya semasa perhimpunan petang semalam bahawa mereka akan turut menyasar agensi kerajaan seperti pasukan polis.

Pendudukan pertama bermula malam tadi dengan menawan seluruh kawasan pusat kompleks kerajaan, katanya.

Beliau menambah dua syarikat telekomunikasi iaitu CAT Telecom Public Company Limited dan TOT Public Company Limited yang terletak di kawasan kompleks berkenaan akan turut ditawan.

Beliau meminta penjawat awam yang bekerja di kompleks kerajaan Chaeng Wattana agar tidak datang bekerja pada Isnin ini.

Namun bagi menghormati sistem perundangan, Suthep berkata, mereka tidak akan menduduki bangunan mahkamah pentadbiran, mahkamah perlembagaan dan ibu pejabat tentera yang para petugasnya akan dibenar datang ke pejabat.

Beliau berkata, 1 Disember merupakan hari kemenangan buat rakyat. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment