My Add

Thursday 28 November 2013

Gambar suspek kes culik warga Malaysia didedahkan

 Aravindan Balakrishnan
LONDON, RABU, 27 November, 2013: Rangkaian televisyen Britain, ITV hari ini menyiarkan rakaman video yang memaparkan ketua kumpulan ekstremis komunis Maoist, Aravindan Balakrishnan yang merupakan seorang daripada suspek kes penahanan tiga wanita termasuk seorang rakyat Malaysia selama 30 tahun di rumahnya di Brixton.

Rakaman tersebut merupakan sebahagian babak dokumentari pada 1997 yang mengisahkan penyiasatan kes kematian seorang ahli kumpulan Balakrishnan, Sian Davies.

Klip berkenaan menunjukkan seorang lelaki berkaca mata yang dipercayai Balakrishnan atau dikenali sebagai Komrad Bala menemani isterinya, Chanda yang menaiki kerusi roda sambil ditolak seseorang.

Dalam klip berlainan, dua mangsa tahanan pasangan terbabit dipercayai wanita Ireland, Josephine, 57, dan rakyat Malaysia, Siti Aishah Abdul Wahab, 69, dirakam cuba mengusir krew televisyen yang membuat penggambaran.

Dalam perkembangan lain, laporan media pada 1978 mendapati seorang wanita yang bernama 'Aishe Waham' ditahan polis dalam serbuan ke atas ibu pejabat kumpulan berkenaan.

Satu lagi laporan pada 1997 menunjukkan wanita bernama 'Aisha Wahab' memberi keterangan kepada pasukan penyiasat berhubung kes kematian Davies.

Namun laporan Telegraph hari ini mendapati, kedua-dua wanita terbabit merupakan orang yang sama iaitu Siti Aishah yang berpindah ke Britain pada 1968 sebelum terjebak dalam kumpulan Maoist.

Mangsa ketiga yang berusia 30 tahun, Rose dipercayai merupakan anak perempuan kepada Davies yang lumpuh akibat kecederaan terjatuh dari tingkap bilik air di tingkat dua di rumah Balakrishnan pada 1996 sebelum meninggal dunia setahun kemudian. - AGENSI/UTUSAN 

No comments:

Post a Comment