My Add

Saturday 30 November 2013

NGO Islam sedia jadi perantara muzakarah Pas-UMNO

Oleh KHAIRULANUAR YAHAYA

 * DR. Asyraf Wajdi Dasuki (tengah) pada sidang media selepas majlis pertemuan NGO-NGO Islam berkenaan muzakarah Pas-UMNO di Pejabat Yayasan Dakwah Islamiah (Yadim) di Kuala Lumpur hari ini. Hadir sama Tan Sri Zaman Khan (kiri) dan Nasharuddin Mat Isa. - UTUSAN
KUALA LUMPUR, JUMAAT, 29 November, 2013: Kepimpinan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam hari ini menyatakan sokongan mereka terhadap usaha Pas dan UMNO untuk bermuzakarah serta bersedia untuk menjadi perantaranya.

Pertemuan Khas NGO-NGO berkenaan di Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) di sini yang melibatkan 32 pemimpin NGO Islam sebulat suara berpandangan bahawa tidak mustahil muzakarah Pas dan UMNO boleh berlaku.

Yang Dipertua Yadim, Dr. Asyraf Wajdi Dusuki yang mempengerusikan pertemuan itu berkata, NGO Islam bersedia untuk menjadi perantara bagi muzakarah tersebut.

"Ahli-ahli kedua-dua parti patut bersikap besar kita bukan mahu meleburkan identiti parti masing-masing.

"Suara NGO Islam adalah suara ahli akar umbi. Kita patut mengutamakan kepentingan Islam, Melayu dan negara," kata Dr. Asyraf Wajdi dalam sidang akhbar selepas pertemuan tersebut di sini hari ini.

Bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa yang turut hadir berkata, perkembangan positif muzakarah UMNO dan Pas telah diperlihatkan dalam pertemuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yaacob semalam.

"Perkara biasa jika ada yang tidak dapat menerima muzakarah UMNO dan Pas. Namun ini masalah ummah dan agama. Justeru perasaan peribadi dan retorik perlu ditolak.

Serentak itu, NGO Islam akan mengadakan seminar berkaitan muzakarah tersebut dalam masa terdekat dan Tan Sri Mohd Zaman Khan telah dilantik sebagai ketua pasukan bertindak untuk mengadakan seminar tersebut. - UTUSAN ONLINE

No comments:

Post a Comment