My Add

Saturday 31 August 2013

3 mesin ATM berisi RM667,905 di Pengkalan Chepa dilarikan

Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN

KOTA BHARU, SABTU, 31 Ogos, 2013: Sebanyak RM667,905 wang tunai di dalam tiga mesin pengeluaran wang automatik (ATM) di Maybank Cawangan Pengkalan Chepa lesap dilarikan penjenayah yang memecah masuk bangunan tersebut dari arah belakang awal pagi ini.

Timbalan Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim berkata, penjenayah terbabit yang dipercayai lebih daripada seorang memecah masuk bangunan tersebut melalui pintu belakang sebelum memecahkan ketiga-tiga mesin ATM itu menggunakan gas oxy dan melarikan semua wang di dalamnya.

Menurut beliau, siasatan awal pihaknya mendapati penjenayah berkenaan memasuki bangunan tersebut kira-kira pukul tiga pagi selepas rekod penggera keselamatan di dalam bank tersebut mendapati ia dimatikan secara sengaja pada waktu itu.

Katanya, pihak polis dimaklumkan mengenai kejadian tersebut pada pukul tujuh pagi ini oleh orang awam selepas melihat pintu belakang bangunan tersebut yang terbuka dan mencurigakan.

"Penjenayah pecah mesin ATM bukan bahagian depan tetapi bahagian belakang di mana di belakang itu kosong dan bangunan di belakang bank ini juga kosong jadi perompak masuk dengan memotong jeriji besi dan apabila sampai di belakang mesin itu mereka potong menggunakan gas oxy.

"Bank ini menyediakan perkhidmatan tiga mesin ATM dan satu mesin pendeposit wang, penjenayah ini mengambil kesempatan sepenuhnya dengan keadaan bangunan yang kosong di belakang bank ini untuk menjalan operasi mereka," katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini hari ini.

Mazlan berkata, kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan dan satu pasukan khas telah ditubuhkan untuk melakukan siasatan terperinci bagi memburu setiap penjenayah terbabit.

Beliau percaya ia dilakukan oleh kumpulan penjenayah profesional berdasarkan kepada modus operandi mereka yang dilakukan secara terancang tanpa disedari justeru polis menyeru orang ramai yang melihat sebarang aktiviti meragukan di sekitar bank tersebut supaya tampil memberi maklumat.

Tambahnya, pihak polis akan turut meneliti setiap gambar dan video yang dirakam melalui kamera liter tertutup (CCTV) di dalam bank tersebut dan bangunan sekitarnya.

"Jadi orang ramai kalau ada nampak kereta mencurigakan di sini maklumkan kepada kami sebab mereka menggunakan kereta untuk bawah gas oxy itu bukannya jalan kaki.

"Pihak bank menyerahkan sistem keselamatan di sini kepada syarikat swasta jadi saya nasihatkan supaya kalau ada bangunan kosong seperti ini di mana-mana bank lain supaya maklumkan kepada polis juga untuk kami lakukan rondaan bukan sahaja di depan tetapi belakang bangunan," ujar Mazlan. - UTUSAN ONLINE 

No comments:

Post a Comment