My Add

Saturday 31 August 2013

Konco Hosni Mubarak dibenar sertai politik

 *PENYOKONG bekas Presiden Mohamed Mursi membaling batu ke arah polis dan tentera Mesir semasa bertempur dekat Dataran Rabaa Adawiya di Kaherah pada 14 Ogos lalu. - REUTERS
KAHERAH, JUMAAT, 30 Ogos, 2013: Satu draf Perlembagaan baharu Mesir yang digubal oleh kerajaan sementara akan membenarkan konco-konco bekas Presiden Mesir yang digulingkan, Hosni Mubarak kembali ke kancah politik dan mengharamkan pembentukan parti politik berasaskan agama.

Seramai 10 panel yang dilantik oleh Presiden sementara, Adly Mansour mengkaji semula 37 Artikel Perlembagaan 2012 yang diluluskan oleh bekas Presiden, Mohammed Mursi, dan membuang Artikel 37 yang menyatakan pengasingan politik ke atas bekas anggota rejim Mubarak.

Artikel 44 dalam Perlembagaan baharu pula menyatakan bahawa rakyat mempunyai hak untuk membentuk parti politik, namun sebarang aktiviti berpolitik atau pembentukan parti politik berteraskan agama tidak dibenarkan.

Artikel 2 sebelum ini yang menegaskan bahawa Islam sebagai agama rasmi di negara ini dan Bahasa Arab sebagai bahasa rasmi, dikekalkan.

Satu artikel lain yang memberi kuasa penuh untuk memberi pengampunan kepada banduan telah dihapuskan dalam Perlembagaan baharu yang menetapkan proses pengampunan memerlukan persetujuan Kabinet.

Mursi sebelum ini dikritik kerana memberi pengampunan kepada beberapa pemimpin Islam yang disabitkan dengan kesalahan keganasan.

Usul Perlembagaan baharu itu dijangka dihantar kepada 50 ahli jawatankuasa yang dilantik Adly pada minggu ini bagi membincangkan kandungan piagam tersebut lebih lanjut sebelum diwartakan.

Laman web berita, Al Ahram Online yang memetik sumber kerajaan berkata, kebanyakan 50 anggota yang mewakil - UTUSAN/UTUSAN 

No comments:

Post a Comment