My Add

Saturday 31 August 2013

Pegang 4 asas utama perpaduan: PM

MELAKA, JUMAAT, 30 Ogos, 2013: Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, rakyat perlu berpegang kepada empat asas utama jika ingin melihat kestabilan dan perpaduan negara terus berkekalan.

Perdana Menteri berkata, empat asas itu ialah sikap bertoleransi, saling menghormati, menjaga sensiviti dan saling mempercayai antara satu sama lain.

"Pertama, kita bermula dengan toleransi sebelum berpindah kepada penerimaan dan kemuncaknya apabila kita meraikan.

"Kedua, kita perlu ada perasaan saling menghormati antara satu sama lain dan kalau kita ada sikap ini dalam kumpulan etnik, hidup kita akan terus terjamin.

"Sebagai contoh, lihat bagaimana masyarakat minoriti Portugis di Melaka tidak dibezakan, kita menghormati mereka dan tidak menindas, malah kita beri mereka tempat," katanya.

Beliau berucap merasmikan Majlis Rumah Terbuka Malaysia Aidilfitri Raya Merdeka 2013 yang dihadiri kira-kira 40,000 orang di Stadium Hang Tuah, di sini malam ini.

Majlis tersebut turut dihadiri kira-kira 250 wartawan dari luar negara termasuk pelancong asing yang dihidangkan dengan pelbagai menu masakan tradisional di sebanyak 20 gerai yang disediakan.

Yang turut hadir, isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, Yang Dipertua negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob, Ketua Menteri, Datuk Idris Haron dan Menteri Pelancongan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abd. Aziz.

Sementara itu, Mohamed Nazri memberitahu, Majlis Rumah Terbuka Malaysia Aidilfitri Raya Merdeka 2013 menonjolkan elemen kesenian dan warisan Melayu melalui persembahan tarian dan nyanyian.

Menurutnya, konsep berkenaan yang diterapkan dalam majlis sambutan rumah terbuka peringkat kebangsaan tahun ini turut mendapat liputan media asing sekali gus mampu memartabatkan lagi seni warisan bangsa ke peringkat antarabangsa.

"Sememangnya menjadi dasar kementerian untuk mempromosi budaya dan kesenian sebagai produk pelancongan negara ini yang sedang menuju Tahun Melawat Malaysia pada tahun hadapan dengan sasaran sebanyak 28 juta pelancong," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment