My Add

Saturday 31 August 2013

Logo kongsi gelap

Oleh AZRAI MOHAMMAD
 
 *SEBAHAGIAN logo, lambang serta tatu digunakan oleh 49 kumpulan kongsi gelap yang diumumkan kerajaan, kelmarin.
KUALA LUMPUR 3, JUMAAT,0 Ogos, 2013: Sehari selepas pendedahan 49 kongsi gelap di seluruh negara semalam, Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini mendedahkan pula beberapa logo, lambang serta tatu yang digunakan oleh ahli-ahli kumpulan tersebut.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan berkata, pendedahan itu dilakukan supaya orang ramai dapat mengenali tanda-tanda yang ada pada kongsi gelap terbabit, sekali gus menghindari kumpulan yang diwartakan sebagai haram itu.

"Polis menasihatkan orang ramai yang memiliki atau mempunyai logo-logo kumpulan tersebut sama ada di rumah, kenderaan atau badan mereka agar dapat dihapuskan dengan apa cara sekali pun.

"Buat masa ini, kita juga akan memberi pendedahan kepada mereka yang belum mengetahui mengenai undang-undang ini kerana orang ramai yang cuba menyertai kumpulan terbabit boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 52(3) Akta Pertubuhan 1966," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, di sini hari ini.

Tiga pertubuhan kongsi gelap iaitu Geng 36, Geng 04 dan Geng 08 dikesan sebagai kumpulan samseng paling berbahaya daripada 49 kongsi gelap di seluruh negara yang diumumkan kerajaan semalam.

Kumpulan itu didapati menjalankan pelbagai jenis jenayah berat dan kegiatan yang memudaratkan ketenteraman awam.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi berkata, Geng 36 yang majoriti ahlinya daripada kaum Cina mempunyai 8,512 ahli dan bergerak aktif di sekitar Perak, Melaka, Negeri Sembilan, Selangor dan Kuala Lumpur.

Abdul Jalil dalam pada itu memberitahu, pihaknya tidak menerima sebarang laporan, ugutan atau tangkapan terbaru susulan pengumuman kerajaan itu semalam.

Mengulas mengenai pengunaan logo-logo terbabit dalam majlis-majlis tertentu termasuk upacara pengkebumian, Abdul Jalil berkata, pihaknya boleh mengambil tindakan atas perbuatan itu namun akan menasihati penganjur terlebih dahulu.

"Sebagai contoh dalam upacara pengebumian seseorang yang beragama Hindu, kita perlu berbincang dengan penganjur atau pertubuhan Hindu Sanggam sama ada penggunaan logo perlu dalam majlis tersebut," ujarnya.

Sementara itu, mengulas mengenai penglibatan pelajar sekolah dalam kumpulan kongsi gelap, beliau berkata, terdapat cubaan kongsi gelap mempengaruhi pelajar di luar kawasan sekolah khususnya pelajar yang bermasalah.

"Bagaimanapun cubaan mempengaruhi pelajar di sekolah dapat dihindari terlebih awal dengan kerjasama polis, sekolah dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).

"Setakat ini tiada laporan yang diterima menyatakan pelajar sekolah terlibat secara langsung dengan kongsi gelap," katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment