My Add

Saturday 31 August 2013

Penduduk kesal lebih 20 Jalur Gemilang ditoreh, dipatahkan

 *BEBERAPA pemuda menunjukkan bendera Jalur Gemilang yang dirosakkan pihak tidak bertanggungjawab di Kampung Tersusun Tasek, Bercham, Ipoh, Perak semalam.
IPOH, JUMAAT, 30 Ogos, 2013: Sambutan Hari Kemerdekaan Ke-56 dicemari insiden memalukan apabila bendera Jalur Gemilang yang dipasang di Kampung Tersusun Tasek di Bercham, dekat sini dikoyak oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Tindakan khianat itu bukan sahaja menyebabkan bendera bersaiz tiga meter lebar dan 15 meter panjang yang dipasang di persimpangan Hala Tasek Timur 11 dan Regat Tasek Timur 15 itu koyak akibat ditoreh malah lebih 20 bendera bersaiz kecil juga menerima nasib sama apabila turut ditoreh dan dipatahkan.

Pengerusi Rukun Tetangga kampung tersebut, Zulkefli Mat Taib berkata, perbuatan yang dipercayai menggunakan alatan tajam itu juga mengakibatkan lambang pada bendera seperti bulan dan bintang turut dipotong.

Katanya, dia percaya perbuatan sabotaj itu dilakukan antara pukul 2 hingga 6 pagi ini memandangkan keadaan bendera itu dilaporkan baik selepas mula dipasang pada petang semalam.

"Program memasang bendera yang menelan belanja RM1,500 ini selain diusahakan oleh penduduk kampung bagi memeriahkan Sambutan Hari Kemerdekaan Ke-56, juga bertujuan untuk menyertai pertandingan hiasan dalam kalangan 10 kampung di bawah pejabat Penghulu Mukim Tanjung Rambutan.

"Bagaimanapun, kemeriahan yang diharapkan dicemari oleh perbuatan yang sangat menyedihkan apabila bendera kebanggaan negara dikoyak sewenangnya. Apapun, kami akan baiki semula dan gantung bendera ini sama seperti sebelum dirosakkan," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Zulkefli berkata, satu laporan polis berhubung insiden itu telah dibuat olehnya bersama Ketua Kampung berkenaan, Ahmad Mat Wali di Balai Polis Bercham, pada pukul 9.19 pagi ini.

Sementara itu, seorang penduduk, Mohamed Ismail, 65, berkata, dia menyedari perbuatan khianat itu apabila dimaklumkan cucunya, Nur Sifa Ismail, 4, ketika dibawa bersiar-siar.

Dia yang kesal dengan tindakan tersebut berkata, perbuatan itu amat menyedihkan apabila bendera yang sepatutnya berkibar megah dirosakkan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

"Saya tidak sangka ada orang sanggup melakukan perbuatan seperti ini. Kalau kanak-kanak pun boleh menghargai bendera kebanggaan negara, mengapa kita tidak melakukan perkara sama," ujarnya.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Sum Chang Keong ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan polis yang dibuat penduduk terbabit.

Beliau bagaimanapun ketika diminta mengulas sama ada insiden itu melibatkan kumpulan kongsi gelap, enggan mengulas lanjut. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment