My Add

Monday 27 June 2011

Tanggungjawab bersama, bukan UMNO sahaja

SEBARANG usaha untuk melakukan pembaharuan mengikut landskap politik semasa tidak sepatutnya dipikul oleh UMNO sendirian, malah ia adalah urusan dan tanggungjawab bersama anggota komponen Barisan Nasional yang lain.

Tidak wajar pula UMNO sahaja yang bekerja kuat dan berhempas pulas mengatur berbagai kegiatan serta strategi, sedangkan angggota komponen BN lain selesa berpeluk tubuh serta kurang melakukan gerak kerja bagi membolehkan BN menang bergaya dalam pilihan raya umum kelak.

Barangkali Pengerusi BN, Najib Razak sengaja belum mahu sentuh perkara berkaitan sekalipun dia sendiri tahu kedudukan sebenarnya. 

Hal ini disentuh kerana jarang dilihat atau ada usaha ke arah mencari formula yang boleh membantu serta menjamin kemenangan BN nanti. Entahlah, mungkin usaha ke arah itu dilakukan secara senyap-senyap hingga tidak boleh dilihat.

Cabaran yang dilontatrkan oleh Najib, BN tidak boleh lagi sepeti biasa dan memerlukan perubahan, hendaklah dihadapi dengan pelaksanaan penuh bertanggungjawab oleh ahli dan pimpinan parti komponen BN.

Jangan letak cabaran Najib, BN memerlukan pendekatan baru yang lebih segar, hanya di bibir sahaja, seperti angin lalu, tetapi ia perlu disusuli dengan perbuatan sekali.

No comments:

Post a Comment