My Add

Saturday 31 August 2013

Masyarakat antarabangsa iktiraf penegasan SPRM

KUALA LUMPUR, JUMAAT, 30 Ogos, 2013: Pengiktirafan Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Dadah dan Jenayah (UNODC) terhadap penegasan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam membanteras rasuah jelas menunjukkan pihak masyarakat antarabangsa mengiktiraf ketelusan serta kebebasan suruhanjaya itu.

Perkara tersebut ditegaskan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang turut menyatakan komitmennya untuk menghapuskan gejala rasuah di negara ini dan memastikan gejala tersebut tidak terus 'berakar' pada masa akan datang.

Penegasan Najib itu juga selari dengan usaha-usaha kerajaan selama ini termasuk mewujudkan tadbir urus serta portfolio integriti dalam Kabinet yang bertindak menyelia hal-hal berkaitan integriti dan ketelusan selain memerangi rasuah dalam bidang korporat.

"Dengan taraf agensi antirasuah (SPRM) yang diangkat kepada status sebuah suruhanjaya bebas, dengan mekanisme kawal selia sendiri, adalah satu contoh terbaik. Walaupun kita belajar daripada amalan terbaik di peringkat antarabangsa, SPRM telah menetapkan sasaran tertinggi.

"Saban tahun, SPRM merujuk pelbagai perkara kepada Jawatankuasa Khas Parlimen mengenai rasuah, lembaga penasihat bebas, jawatankuasa aduan dan dua panel perundingan lain. Menurut UNODC, dengan cara itu membantu SPRM bekerja secara bebas, telus dan profesional," katanya.

Beliau berucap dalam majlis bengkel latihan untuk pelatih Kod Etika Sukarela dalam Etika Perniagaan di sektor Peranti Perubatan, Biofarmaseutikal serta Pembinaan dan Kejuruteraan dalam Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) di Institut Integriti Malaysia, di sini hari ini.

Yang turut hadir, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Paul Low Seng Kuan; Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Abu Kassim Mohamed dan Penasihat Kanan Pembangunan Perdagangan, Jabatan Perdagangan Amerika Syarikat (AS), Lynn A. Costa.

Najib memberitahu, kerajaan berharap SPRM bukan hanya akan terus mengukuhkan keupayaan sendiri tetapi mampu menjadi contoh kepada negara lain yang ingin membina keupayaan institusi untuk memerangi rasuah.

Katanya, tugas SPRM menjangkaui rangkaian pelbagai aktiviti ekonomi sehingga syarikat-syarikat yang mengambil bahagian dalam tender kerajaan turut dikehendaki menandatangani pakatan integriti.

Dalam pada itu, jelasnya, Pejabat Peguam Negara juga sedang mendraf peruntukan-peruntukan berhubung undang-undang liabiliti korporat untuk melengkapkan undang-undang syarikat, antirasuah dan jenayah komersial sedia ada.

"Saya mahu jadikan gejala rasuah ini 'terkubur' dalam kisah silam dan tidak berterusan pada masa depan. Dalam dunia korporat, dengan menggalakkan budaya bertanggungjawab dan beretika, kita mampu menyumbang kepada bagaimana pasaran modal dapat memanfaatkan masyarakat moden.

"Kita juga mampu membuat perubahan yang signifikan kepada masa depan ekonomi yang sihat. Ini bermakna perubahan perlu dilakukan dalam organisasi serta budaya perniagaan," katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment