My Add

Saturday 31 August 2013

Dua amah Indonesia dera anak majikan

KUALA LUMPUR, JUMAAT, 30 Ogos, 2013: Baru sehari diambil menjadi pengasuh menjaga dua kanak-kanak, dua pembantu rumah warga Indonesia sudah mula menunjukkan belang apabila dikesan mendera dua beradik itu.

Perbuatan tidak berhati perut dua pembantu rumah berusia 36 tahun itu terbongkar setelah 'aksi' mereka dirakam kamera litar tertutup (CCTV) di rumah majikan mereka yang terletak di Taman Melewar, Gombak.

Majikan kepada dua pembantu itu, Rosmadi Ghazali berkata, dia mulanya mengambil seorang pembantu rumah bernama Tumiaton, 36, dari Jawa Timur melalui sebuah agensi pembantu rumah bagi menjaga dua anak perempuannya berusia tiga tahun dan seorang bayi lelaki sembilan bulan pada 22 Ogos lalu.

"Hari pertama dia bekerja, anak bongsu saya yang bernama Kahfi telah meracau dan enggan tidur pada waktu malam. Isteri saya mula merasakan sesuatu tidak kena apabila melihat kesan merah pada badan anak bongsu saya ini.

"Apabila ditanya kepada pembantu rumah, dia tidak mengaku tetapi apabila saya memeriksa rakaman CCTV, barulah pecah tembelang apabila melihat Kahfi didera dan dipukul berkali-kali," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Mengulas lanjut, Rosmadi berkata, Tumiaton berulang kali menafikan perbuatannya ketika ditanya dan hanya mengaku selepas rakaman dera itu ditunjukkan.

"Dia merayu kepada kami untuk memaafkannya tetapi kami menyuruhnya mengemaskan pakaian dan menghantar dia semula kepada agensi pembantu rumah," katanya.

Menurut Rosmadi, selepas Tumiaton dihantar semula, agensi pembantu rumah itu terus mengganti pembantu rumah berkenaan dengan seorang wanita bernama Sukarmi dari Sumatera.

"Kami mengharapkan pembantu rumah baru ini akan melakukan tugas dengan baik tetapi jangkaan kami meleset apabila perangainya sama seperti pengasuh terdahulu.

"Anak kami juga menangis ketika waktu malam dan saya membuat keputusan memeriksa rakaman CCTV lalu melihat Kahfi turut didera. Hari pertama dia bertugas sudah berani mendera anak saya," katanya.

Atas alasan itu, Rosmadi sekali lagi mengambil keputusan menghantar pulang pembantu rumah baharu itu beberapa hari kemudian, malah dia sekeluarga nekad untuk tidak lagi mendapatkan khidmat warga Indonesia sebagai pembantu rumah.

"Daripada enam pembantu rumah yang bekerja dengan kami, semuanya mempunyai perangai yang teruk. Ada yang mengaku Islam tetapi sebenarnya beragama Kristian dan ada yang berperangai tidak berperikemanusiaan.

"Anak-anak saya yang menjadi mangsa, malah anak sulung saya sendiri amat takut serta trauma apabila berada dengan mana-mana pembantu rumah," katanya.

Pada Februari lalu, seorang amah dihukum penjara 20 tahun kerana mendera anak majikannya dengan melambung dan menghempas bayi berusia empat bulan di Kuantan, Pahang. Perbuatan itu berjaya didedahkan menerusi rakaman CCTV yang dipasang di rumahnya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment