My Add

Friday 30 August 2013

15 cedera termasuk guru, ditimpa bongkah batu dari kuari

Oleh SHOLINA OSMAN

PADANG BESAR, JUMAAT, 30 Ogos, 2013: Sebanyak 14 murid dan seorang guru di Sekolah Kebangsaan (SK) Chuping dekat sini selepas terkena serpihan bongkah batu yang terpelanting ketika kerja-kerja meletup batu dijalankan di sebuah kuari berhampiran hari ini.

Kejadian berlaku pukul 12 tengah hari menyebabkan serpihan batu terpelanting dari kuari itu sejauh kira-kira satu kilometer sehingga merosakkan bumbung dewan makan, asrama pelajar perempuan dan makmal sains sekolah berkenaan.

Selain kawasan sekolah, sebuah rumah di Kampung Bawah Bukit Chuping turut rosak apabila bahagian bumbung depan rumah berkenaan dan dua buah kereta terkena serpihan bongkah batu kuari berkenaan.

Guru Pendidikan Islam sekolah terlibat, Norhayati Mat, 35, ceder di kepala dan bahu manakala sembilan murid tahun Satu dan lima murid tahun Dua juga cedera di kepala dan bahu.

Norhayati berkata, sebelum kejadian dia bersama beberapa guru sedang sibuk mengendalikan pertandingan mewarna kemerdekaan untuk murid tahun Satu hingga Lima di dewan makan sekolah.

"Saya ditimpa projektor yang terletak dekat dengan saya. Serpihan batu itu turut menyebabkan pentas dewan makan rosak," katanya ketika ditemui di Jabatan Kecemasan Hospital Tengku Fauziah (HTF) hari ini.

Katanya, semua murid yang cedera ketika itu berada di atas pentas dewan dan mereka juga dirawat di hospital yang sama.

Sementara itu, Timbalan Penguasa Bahagian Operasi Bomba dan Penyelamat negeri, Khozari Ahmad berkata, pihaknya dimaklumkan mengenai kejadian itu pada pukul 12.59 tengah hari. - UTUSAN ONLINE 

No comments:

Post a Comment