My Add

Friday 30 August 2013

Perunding tumpu aspek butir-butir asas TPPA

BANDAR SERI BEGAWAN, JUMAAT, 30 Ogos, 2013: Perunding Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) kini akan menumpukan pada aspek butir-butir asas perjanjian yang melangkaui isu dibincangkan pada rundingan pusingan ke-19, di sini.

Pengarah Kanan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, J. Jayasiri, yang juga ketua perunding Malaysia berkata, rundingan pusingan ke-20 besar kemungkinan tidak diadakan kerana perunding kini sedang menuju kepada bahagian sukar TPPA.

"Perunding akan bertemu antara sesi. Setiap kumpulan mungkin bertemu pada tarikh berbeza.

"Mereka tidak lagi akan berkumpul semua sekali gus seperti yang mereka lakukan pada pusingan ini dan semasa 18 pusingan lepas," katanya kepada Bernama selepas berakhirnya rundingan pusingan ke-19 di sini, hari ini.

Pertemuan antara sesi itu bertujuan untuk menggerakkan lagi perbincangan sebelum Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec) di Bali, Indonesia pada Oktober, di mana para pemimpin TPPA dijangka bertemu.

Jayasiri berkata bahagian yang perlu diberi tumpuan utama termasuk akses pasaran bagi barangan dan perkhidmatan serta pelaburan, perusahaan milik negara, alam sekitar dan hak harta intelektual (IPR).

TPPA adalah perjanjian menyeluruh yang akan meningkatkan penyepaduan ekonomi serantau dan mengurangkan halangan kepada perdagangan dan pelaburan. Terdapat 29 bahagian, di mana lima adalah bagi perdagangan.

Ia akan merangkumi akses pasaran bagi barangan, perdagangan rentas sempadan dalam perkhidmatan, pelaburan, pemerolehan kerajaan, pemudahan kastam dan perdagangan, halangan teknikal kepada perdagangan, langkah-langkah kebersihan dan fitosanitasi, IPR, buruh dan alam sekitar.

Malaysia adalah antara 12 negara anggota TPPA termasuk Australia, Brunei, Kanada, Chile, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura, US, Vietnam dan Jepun.

Rundingan pusingan ke-19 bermula sejak Mac 2010 di Australia, yang mengadakan rundingan dua kali seperti yang dilakukan Malaysia, Brunei, New Zealand, Singapura dan Peru.

AS mengadakan rundingan lima kali, manakala rundingan diadakan sekali di Chile dan Vietnam.

Negara-negara anggota lain tidak menjadi hos kerana Kanada dan Mexico hanya baru menjadi peserta rundingan TPPA pada Oktober tahun lepas, manakala Jepun hanya menyertai sebagai peserta rundingan pada pusingan rundingan Kota Kinabalu bulan lepas.

TPPA 12 anggota akan mewujudkan pasaran berjumlah 790 juta orang dengan gabungan keluaran dalam negara kasar AS$27 trilion, menyumbang satu pertiga daripada perdagangan global. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment