My Add

Friday 30 August 2013

Permohonan Mohamad Salleh tukar penjamin, dapatkan pasport ditolak

 Mohamad Salleh Ismail

KUALA LUMPUR, JUMAAT, 30 Ogos, 2013:: Mahkamah Sesyen di sini menolak permohonan Pengerusi Eksekutif National Feedlot Corporation (NFCorp) Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail, yang menghadapi dua tuduhan pecah amanah berjumlah RM49.7 juta, untuk menukar penjamin dan pasportnya dikembalikan secara kekal.

Hakim Norsharidah Awang membuat keputusan itu selepas mendengar hujahan peguam Wan Shahrizal Wan Ladin yang mewakili Mohamad Salleh dan Timbalan Pendakwa Raya Awang Armadajaya Awang Mahmud.

Mahkamah turut menolak permohonan Mohamad Salleh untuk mengembalikan wang jaminan RM500,000 sebelum ini bagi menggantikan wang jaminan itu dengan cagaran tanah bernilai RM2.5 juta.

Dalam permohonan yang difailkan pada 28 Ogos lalu, Mohamed Salleh, 65, memohon supaya penjaminnya iaitu anak lelakinya, Wan Shahinur Izmir, ditukar kepada isterinya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Wan Shahrizal dalam hujahannya berkata cagaran tanah bernilai RM2.5 juta yang dicadangkan melebihi jumlah jaminan asal yang disebut mahkamah iaitu RM500,000.

Beliau berkata tiada alasan untuk Mohamad Salleh melarikan diri dari Malaysia kerana anak-anaknya dibesarkan di Malaysia selain isterinya yang juga Ketua Wanita Umno.

Sementara itu, Awang Armadajaya berhujah nilai sesuatu pasport melebihi nilai wang ringgit kerana ia adalah lesen untuk berjalan ke luar negara. 

"Untuk mengatakan nilai RM2.5 juta yang ditawarkan melebihi RM500,000 adalah tidak tepat kerana jaminan asal adalah RM500,000 berserta pasport yang tidak ternilai," katanya.

"Setelah melihat semua afidavit yang menyokong permohonan, tidak didapati sebarang sebab yang istimewa untuk pinda syarat-syarat jaminan," katanya.

Mahkamah kemudian menetapkan 24 Sept ini untuk mendengar permohonan Mohamad Salleh bagi membatalkan pertuduhan yang dihadapinya.

Pada 12 Mac tahun lepas, Mohamad Salleh, selaku pengarah syarikat NFCorp, didakwa melakukan pecah amanah RM9,758,140 untuk membiayai sebahagian pembelian dua unit kondominium di sini dan memindahkan RM40 juta ke dalam akaun syarikat National Meat & Livestock Corporation Sdn Bhd pada 2009. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment