My Add

Saturday 31 August 2013

BB1M diperluas kepada pelajar matrikulasi, tingkatan enam

KUALA LUMPUR, JUMAAT, 30 Ogos, 2013: Pengagihan Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) yang diperluas kepada pelajar matrikulasi dan tingkatan enam di seluruh negara akan bermula pada minggu depan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pengagihan tersebut akan dilaksana melalui kolej matrikulasi dan sekolah masing-masing.

Beliau yang juga Menteri Pendidikan menambah, dalam Bajet 2013, kerajaan meluluskan peruntukan sebanyak RM325 juta untuk pemberian BB1M kepada 1.3 juta penuntut di institusi pengajian tinggi tempatan, kolej matrikulasi serta pelajar tingkatan enam seluruh negara.

"Kerajaan amat prihatin dan mengambil berat kebajikan pelajar matrikulasi dan tingkatan enam rendah yang mendaftar pada bulan Mei dan Jun tahun ini.

"Susulan itu, kerajaan bersetuju memperluas pemberian BB1M 2013 secara one off kepada pelajar baharu matrikulasi sesi 2013/2014 dan pelajar tingkatan enam rendah yang memasuki pengajian dengan anggaran 82,000 pelajar," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Pada 28 September tahun lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Menteri Kewangan dalam pembentangan Bajet 2013 mengumumkan pemberian kali kedua baucar buku tersebut yang diperluas kepada kira-kira 1.3 juta pelajar tingkatan enam atas, institusi pengajian tinggi awam dan swasta termasuk kolej matrikulasi di seluruh negara.

Mengulas lanjut, Muhyiddin menambah, inisiatif tersebut dibuat untuk meringankan perbelanjaan pembelian buku pengajian. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment