My Add

Friday 30 August 2013

25 NGO sokong usaha PDRM banteras jenayah

Oleh ILAH HAFIZ AZIZ

KUALA LUMPUR, JUMAAT, 2013: 30 Ogos - Sebanyak 25 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berkumpul di hadapan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman hari ini bagi menunjukkan tanda sokongan terhadap Polis Diraja Malaysia (PDRM) melaksanakan pelbagai operasi membanteras jenayah di negara ini.

Antara NGO yang terlibat adalah Pertubuhan Permuafakatan Majlis Ayahanda Malaysia (Permas), Yayasan Ayahanda Malaysia (YAS), Pertubuhan Sahabat Malaysia (Sahabat), Pertubuhan Keris Mas Malaysia, Pertubuhan Al-Ehsan Malaysia dan Pertubuhan Api Sejagat Malaysia.

Pertubuhan lain adalah Perdana Malaysia, Pertubuhan Kebajikan Melayu Klang (PKMK), Majlis Bendahara Malaysia, Peribudi Malaysia, Pertubuhan Putra Malaysia (Putra), Sahabat Ulilamri dan Pertubuhan Silat Ilham Malaysia.

Menurut Presiden Permas, Abdul Halim Ali, kesemua pertubuhan yang terlibat bersetuju dengan setiap tindakan polis terutama dalam Op Cantas Khas yang dilihat banyak mengurangkan kadar jenayah dalam negara.

Katanya, semua pertubuhan itu juga mahu isu melibatkan jenayah ini dibawa ke Parlimen untuk dibahaskan serta mencari satu resolusi untuk menyelesaikan masalah yang dilihat perlu dilakukan negara.

"Setiap operasi terutama sekali Op Cantas Khas yang dijalankan PDRM dilihat memberi impak yang positif kepada masyarakat. Setiap pertubuhan yang ada di sini menaruh kepercayaan sepenuhnya kepada pihak berkuasa dalam mengambil tindakan ini.

"Kami berharap tiada pihak yang mempertikaikan kredibiliti pihak polis dalam melaksanakan tugas mereka kerana setiap yang dilakukan pasukan itu hanya untuk kepentingan awam," tegasnya.

Beliau ditemui di hadapan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman selepas menyerahkan memorandum menyatakan sokongan kepada usaha pencegahan jenayah PDRM kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar. - UTUSAN ONLINE 

No comments:

Post a Comment