My Add

Thursday 8 August 2013

Bekas CEO KPF bebas selepas jumlah jaminan dikurangkan

 
KUALA LUMPUR, RABU, 07 Ogos, 2013: Selepas meringkuk selama empat hari dalam penjara, bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) KPF Quality Foods Sdn. Bhd., Datuk Sarchu Sawal (gambar) hari ini dibebaskan dengan jaminan RM800,000 oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Hakim Datuk Mohd. Azman Husin memutuskan demikian selepas membenarkan permohonan Sarchu untuk mengurangkan jumlah jaminan RM2 juta yang ditetapkan oleh Mahkamah Sesyen di sini pada Jumaat lalu setelah dia didakwa atas tuduhan pecah amanah.

Beliau memerintahkan tertuduh dibebaskan dengan jaminan RM800,000 berserta dua penjamin selain geran tanah yang dianggarkan bernilai lebih kurang RM1 juta perlu diserahkan kepada mahkamah sebagai sebahagian daripada jaminan.

Keputusan itu dibuat selepas Hakim Mohd. Azman mendengar hujah daripada peguam, Nik Mohamed Ikhwan Nik Mahamud yang mewakili tertuduh dan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail yang mengetuai pihak pendakwaan.

Sarchu, 64, dibebaskan kira-kira pukul 1 petang selepas membayar wang jaminan tersebut.

Pada 2 Ogos lalu, Sarchu dikenakan ikat jamin RM2 juta dengan dua penjamin oleh Hakim Mahkamah Sesyen, Rosbiahanin Arifin selepas didakwa bersama-sama bekas pengarah syarikat sama, Datuk Tan Han Kook, 59, atas tuduhan pecah amanah dana syarikat itu berjumlah lebih RM30 juta, dua tahun lalu.

Sarchu didakwa telah pecah amanah terhadap dana syarikat itu melalui 27 keping Penerimaan Jurubank (Banker's Acceptance) berjumlah RM16,963,825.

Han Kook yang ketika kejadian merupakan ahli lembaga pengarah syarikat berkenaan didakwa melakukan perbuatan sama melalui 20 keping Penerimaan Jurubank berjumlah RM13,164,955.

Kedua-dua lelaki itu didakwa melakukan perbuatan tersebut di Tingkat 2, Blok B, Anjung Felda, Jalan Maktab di sini, antara Ogos 2011 dan Februari 2012.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebat serta boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

KPF Quality Foods merupakan anak syarikat Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) yang menjalankan projek Gedung Makanan Negara (GMN).

Pada 7 Disember tahun lalu, Han Kook telah dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, bersama seorang lagi CEO syarikat berkenaan atas 134 tuduhan menipu pegawai Malayan Banking Bhd. menggunakan dokumen palsu membabitkan lebih RM67 juta.

Dia yang mengaku tidak bersalah atas tuduhan itu turut didakwa atas 134 tuduhan alternatif menggunakan dokumen palsu ketika permohonan tuntutan kemudahan Penerimaan Jurubank kepada Malayan Banking. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment