My Add

Wednesday 14 August 2013

Penyusun, penerbit buku mahu gugat perpaduan UMNO

 Dr. Azmi Hassan
KUALA LUMPUR, SELASA, 13 Ogos, 2013: Penerbitan buku Awakening: The Abdullah Badawi Years in Malaysia dilihat sebagai satu strategi pihak tertentu untuk memecah-belahkan UMNO terutama menjelang perhimpunan agung parti itu pada Disember nanti.

Geostrategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Azmi Hassan berkata, penyusun dan penerbit berkenaan didakwa sengaja mempergunakan persepsi buku ini yang seolah-olah pandangan 100 peratus bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, sedangkan sebenarnya tidak sedemikian.

"Pandangan Abdullah sebenarnya biasa tetapi yang menimbulkan kontroversi adalah penulisan penyusun buku terbabit yang seolah-olah memberi persepsi buruk kepada bekas Perdana Menteri itu, khususnya menyentuh hubungannya dengan bekas Perdana Menteri keempat, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

"Jelas mereka pergunakan Abdullah untuk merosakkan perpaduan UMNO, lebih-lebih lagi menjelang Perhimpunan Agung UMNO," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Abdullah yang juga bekas Perdana Menteri kelima semalam menafikan beliau terlibat dalam penulisan, penerbitan dan pelancaran buku Awakening: The Abdullah Badawi Years in Malaysia yang bakal dilancarkan oleh pemimpin pembangkang, Nurul Izzah Anwar dalam waktu terdekat.

Menurutnya, persetujuan beliau diwawancara oleh penyusun buku, Prof. James Chin dan Prof. Bridget Welsh berlandaskan kepada prinsip keterbukaan yang menjadi pegangannya.

Malah kata Abdullah, cerita yang cuba digambarkan oleh penyusun-penyusun buku itu bukan hasil sebenar apa yang telah mereka peroleh ketika temuramah dilakukan pada tahun 2011.

Menurut Azmi, pihak yang berkenaan akan menggunakan apa sahaja medium untuk menimbulkan salah tanggapan terhadap Abdullah dan UMNO.

"Satu daripada strategi mereka adalah menggunakan orang dalam kalangan UMNO dan bukan pembangkang untuk mengkritik parti itu," ujarnya.

Sementara itu, Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Madya Dr. P. Sivamurugan tidak menolak sebahagian isi kandungan buku itu dibuat atas persepsi penulis.

"Secara peribadi saya belum lagi membaca lagi tentang buku ini tetapi berdasarkan ulasan yang disiarkan dalam akhbar, saya dapati itu merupakan buku kompilasi artikel hasil wawancara beberapa tokoh termasuk daripada kalangan Barisan Nasional (BN) untuk mengulas kepimpinan Abdullah.

"Ini menimbulkan dilema baharu sama ada wawancara Abdullah yang menyentuh tentang kepimpinan UMNO selepas zamannya itu berdasarkan fakta sebenar berlaku dalam parti atau hanya mungkin persepsi penulis itu," katanya.

Menurutnya, jika terdapat percanggahan maklumat yang mengelirukan dan mungkin diadakan dengan niat terancang untuk memecahbelahkan parti, pemimpin UMNO mempunyai kuasa untuk memperbetulkan dan memperjelaskan dengan kadar segera supaya tidak menimbulkan kekeliruan dan perdebatan dalam kalangan rakyat, khususnya ahli-ahli UMNO. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment