My Add

Sunday 30 September 2012

Hukuman adat dicadang banteras maksiat di Padang

JAKARTA, AHAD, 30 September, 2012: Hukuman adat yang telah lama digunakan dalam masyarakat Padang di Sumatera Barat, akan turut diguna pakai dalam Peraturan Daerah tentang Pembanterasan Perzinaan dan Pelacuran, yang drafnya sedang dibahaskan di Dewan Perwakilan Rakyat Daerah (DPRD) Kota Padang.

Bagi mengelakkan kekaburan dalam pelaksanaannya nanti, hukuman adat itu akan ditentukan oleh Kerapatan Adat Nagari (KAN) di tempat kejadian, kata Pengerusi Badan Perundangan DPRD Padang untuk perbahasan draf peraturan itu, Jhon Roza Syaukani sebagaimana dipetik agensi berita Antara dalam laporannya pada Ahad.

Kerapatan Adat Nagari adalah sebuah lembaga adat Minangkabau di peringkat daerah kecil di Sumatera Barat yang bertugas sebagai penjaga dan pelestarian adat dan budaya Minangkabau.

Laporan itu tidak pula menyebut secara jelas bentuk hukuman adat yang akan diguna pakai dalam peraturan pembanterasan perzinaan dan pelacuran Kota Padang itu.

Ia bagaimanapun menyebut bahawa bentuk hukuman yang diatur dalam peraturan itu adalah berupa denda dan penjara, misalnya bagi orang yang terbukti melakukan perzinaan, mereka boleh dipenjara antara dua bulan hingga lima bulan atau denda sekurang-kurangnya Rp15 juta sehingga Rp40 juta.

Hukuman itu boleh dikenakan kepada pesalah individu dan pihak lain yang bersama-sama mengusahakan atau menyediakan tempat atau kemudahan untuk melakukan perzinaan atau perbuatan yang mengarah kepada perzinaan.

Perbuatan perzinaan yang dimaksud dalam ancaman hukuman itu adalah hubungan seksual di luar pernikahan manakala perbuatan yang mengarah kepada perzinaan adalah perbuatan yang mendorong dan membuka peluang besar berlakunya perzinaan, kata laporan itu. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment