My Add

Sunday 30 September 2012

Menteri Pertanian cabar FAMA

Oleh MOHD. AZRAIE MD. YUSOF
KUALA LUMPUR, SABTU, 29 September, 2012: Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dicabar menghapuskan peranan orang tengah dalam memasarkan hasil pertanian bagi memastikan golongan petani mendapat 60 peratus daripada hasil jualan.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, konsep pasaran dari ladang terus ke pasar tanpa melalui orang tengah itu perlu dilaksanakan agar golongan petani mendapat bahagian yang sepatutnya daripada hasil pertanian mereka.

"Sebagai contoh harga sayur bendi, jika di pasaran sekilo harganya RM5, maka petani mesti dapat RM3.

"Sekarang apa yang berlaku jika harganya RM5, petani hanya dapat RM1. Sudah tentu ia mengecewakan golongan petani," katanya kepada pemberita pada Majlis Pelancaran Sambutan 47 Tahun FAMA di sini hari ini.

Hadir sama, isteri beliau Datin Seri Dr. Aishah Salleh, Pengerusi FAMA, Tan Sri Badruddin Amiruldin dan Ketua Pengarah FAMA, Ahmad Ishak.

Menurut Noh, hasrat itu boleh dicapai menerusi matlamat FAMA meningkatkan keupayaan infrastruktur pemasaran dengan mewujudkan 1,000 buah Pasar Tani, 1,000 buah Agrobazar Kedai Rakyat, 1,000 buah Gerai Buah-Buahan dan 1,000 usahawan motosikal tiga roda.

"Saya lihat jika perkara ini menjadi kenyataan dalam tempoh dua tahun ini, peranan FAMA dalam memastikan konsep pasaran dari ladang terus ke pasar tanpa melalui orang tengah akan tercapai," katanya.

Dengan konsep tersebut juga, kata beliau, ia akan menarik lebih ramai golongan muda menceburi bidang pertanian terutama golongan siswazah.

Lebih-lebih lagi, tambahnya, dengan kewujudan Kelab Siswazah Tani (MyAgrosis) pelbagai faedah dan kemudahan yang disediakan kerajaan dapat membantu golongan tersebut membina kerjaya dalam bidang pertanian.

Noh turut merakamkan setinggi penghargaan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang memperuntukkan insentif dan subsidi kepada golongan petani, penternak dan nelayan sebanyak RM2.4 bilion melalui Bajet 2013 yang dibentangkan semalam.

"Kali ini, kumpulan penanam padi juga mendapat perhatian kerajaan apabila Najib mengumumkan pemberian skim insurans takaful kepada mereka.

"Sebelum ini, jika penanam padi menghadapi masalah seperti padi diserang penyakit atau banjir, kerajaan hanya membayar sagu hati, namun dengan insurans tersebut, mereka akan mendapat ganti rugi sehingga RM13,000," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment