My Add

Sunday 30 September 2012

Program usahawanan bestari bantu ekonomi
*MUHYIDDIN Yassin melancarkan KFC Qu Card (gambar kecil) sempena Karnival Bistari 2012 di Putrajaya, semalam. Turut sama (dari kiri) Ayob Mion, Kamaruzzaman Abu Kassim dan Ab. Rahim Md. Noor. - BERNAMA
PUTRAJAYA, SABTU, 29 September, 2012: Timbalan Perdana Menteri menyifatkan program keusahawanan bestari penting bukan hanya untuk menyemai nilai murni inovatif, kreatif, semangat kerjasama dan berdaya saing tetapi mampu mengurangkan kebergantungan terhadap sektor awam.

Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran berkata, pengurangan kebergantungan itu secara tidak langsung akan menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara.

"Program keusahawanan bestari turut mampu membentuk budaya minat kepada bidang tersebut dalam kalangan pelajar seterusnya berupaya melahirkan lebih ramai usahawan berpotensi dan modal insan berkualiti pada mada hadapan.

"Jadi penyertaan para pelajar dengan bimbingan guru-guru bestari mampu membentuk persepsi yang baik terhadap bidang keusahawanan sekali gus menjadikan bidang itu satu kerjaya," katanya ketika berucap dalam majlis perasmian Karnival Bistari 2012 dan melancarkan KFC QU Card di sini hari ini.

KFC Qu Card merupakan kad prabayar yang memudahkan transaksi harian untuk pembelian produk KFC dan juga transaksi online pembelian barangan di 750 perniagaan KFC.

Turut hadir pada majlis itu ialah (dari kiri) Pengerusi KFC Holdings (Malaysia) Berhad, Datuk Ayob Mion, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Johor Corporation, Kamaruzzaman Abu Kassim dan Ketua Setiausaha Kementerian Pengajian Tinggi, Datuk Ab. Rahim Md. Noor.

Menyentuh tentang karnival itu, Muhyiddin berkata, ia sejajar dengan visi kerajaan menjayakan program transformasi ekonomi dalam usaha menjadikan Malaysia sebagai negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.

"Penganjuran program seumpama itu adalah amat wajar kerana ia merupakan suatu inisiatif yang berpandangan jauh. Kita tidak akan dapat sampai ke destinasi yang dihajati sekiranya tidak memulakan langkah pertama," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment