My Add

Sunday 30 September 2012

Bajet 2013 iktiraf jasa tentera

Oleh AIN SAFRE BIDIN
\BAGAN DATOH, SABTU, 29 September, 2012: Pelbagai insentif yang diberikan kepada pegawai, anggota serta pesara tentera dalam Bajet 2013 adalah simbol pengiktirafan kerajaan terhadap jasa dan sumbangan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, bajet yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam juga membuktikan golongan tentera tidak pernah terlepas daripada perhatian kerajaan.

''Golongan tentera sentiasa mendapat perhatian dalam bajet. Cuma kali ini ia lebih bersifat menyeluruh. Bukan sahaja kepada pegawai dan anggota, tetapi juga kepada pesara tentera," katanya.

Ahmad Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datoh berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Hari Potensi Tabika Kemas Peringkat Negeri Perak 2012 di Sekolah Menengah Sains Bagan Datoh di sini hari ini.

Najib ketika membentangkan Bajet 2013 semalam mengumumkan pemberian insentif sebanyak RM200 sebulan berkuat kuasa 1 Januari ini untuk seramai 125,708 pegawai dan anggota ATM melibatkan peruntukan sebanyak RM301 juta.

Bagi menghargai peranan pasukan simpanan ATM pula, kerajaan bersetuju menyelaras elaun khidmat bertugas daripada RM4 sejam bagi anggota biasa kepada RM6 sejam dan pegawai dinaikkan kepada RM7.80 sejam.

Perdana Menteri berkata, sebagai membalas jasa bekas tentera yang bersara awal kerana berkhidmat kurang daripada 21 tahun serta tidak berpencen, kerajaan bersetuju memberi sumbangan RM1,000 secara sekali bayar kepada mereka.

Ahmad Zahid berkata, keprihatinan kerajaan terhadap golongan tentera juga terserlah melalui pelaksanaan Skim Perlindungan Insurans Berkelompok untuk anggota tentera yang sedang berkhidmat dengan peruntukan mencecah RM12 juta.

''Begitu juga dengan penambahbaikan skim perkhidmatan ATM yang memberi kelegaan kepada golongan tentera. Terima kasih kepada Perdana Menteri kerana mendengar rintihan dan permasalahan golongan tentera," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment