My Add

Sunday 30 September 2012

Pembangkang rasa tercabar

SEREMBAN, SABTU, 29 September, 2012: Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pakatan pembangkang berasa tercabar apabila kerajaan memilih slogan ‘Janji Ditepati’ termasuk ketika beliau membentangkan Bajet 2013 di Dewan Rakyat, semalam.

Kata Perdana Menteri, keadaan itu berlaku kerana pembangkang sedar janji-janji yang ditabur mereka tidak mungkin dapat ditunaikan.

“Apabila kita pilih tema Janji Ditepati, mereka melenting sebab tahu janji mereka tidak boleh ditunaikan. Barisan Nasional (BN) tidak janji perkara yang tidak boleh ditunaikan, kita berpijak di bumi nyata," katanya ketika berucap pada majlis ‘Jelajah Janji Ditepati’ di Stadium Belia dan Sukan Paroi di sini hari ini.

Lebih 20,000 anggota masyarakat dari seluruh pelosok negeri memeriahkan majlis itu yang turut dihadiri isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan dan isteri, Raja Datin Seri Salbiah Tengku Nujumudin.

Pada majlis itu Najib turut melancarkan Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) Seremban yang bakal dibina di empat lokasi strategik membabitkan pembinaan kira-kira 5,000 unit rumah dalam tempoh dua tahun.

Najib berkata, pemilihan nama Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2.0 yang diumum dalam Bajet 2013 juga merupakan satu sindiran kepada pembangkang ekoran menganjurkan Bersih 2.0.

“Kita namakan BR1M 2.0 sebenarnya satu sindiran sebab pembangkang anjur Bersih 2.0 yang langsung tidak bersih, tetapi kita bagi BR1M untuk kesejahteraan rakyat.

“Kalau negara kita makmur, kerajaan akan kongsi kejayaan dengan rakyat, jadi rakyat mesti yakin kerajaan sentiasa fikir apa yang telah dan yang baru akan dilakukan untuk rakyat," katanya.

Perdana Menteri mengaku selepas membentangkan Bajet 2013 semalam, banyak perkara yang difikirkannya terutama mengenai petikan surah Al-Baqarah yang beliau baca kerana membawa makna yang sangat mendalam.

Surah yang menekankan kepada melakukan kebaikan itu, katanya, sangat signifikan dengan apa yang dilakukan kerajaan, iaitu berlumba-lumba untuk berbuat kebaikan dan bukannya menabur fitnah, mencerca dan jauh sekali tidak menunaikan janji.

“Atas dasar itu rakyat terus meletakkan keyakinan dan menyokong kerajaan pimpinan BN walaupun selepas 55 tahun merdeka dan melalui 12 kali pilihan raya umum.

“Hubungan yang saya anggap sebagai wa’ad antara kerajaan dan rakyat ini tidak mudah diputuskan dengan fitnah yang dilemparkan kerana rakyat yakin hanya satu kerajaan yang boleh menepati janji iaitu kerajaan BN," katanya.

Najib menjelaskan, Bajet 2013 bukan langkah untuk membeli undi rakyat tetapi merupakan komitmen kerajaan bagi memakmurkan negara.

Beliau berkata, kerajaan tidak harus dituduh bersifat populis kerana berjaya mencipta pelbagai kejayaan dan menunaikan janji yang diberi kepada rakyat.

Katanya, pelbagai dasar dan perbelanjaan yang dilaksana untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi sehingga negara mampu mencatat perkembangan memberangsangkan ketika dunia berdepan kemelut ekonomi, merupakan antara kejayaan besar kerajaan selain penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGV) yang mencatat Terbitan Saham Awal (IPO) kedua tertinggi selepas Facebook.

“Ini kebanggaan kita, jadi kita tak boleh dituduh sebuah kerajaan yang bersifat populis.

“Kerajaan yang bersifat populis adalah kerajaan yang tidak bertanggungjawab, yang menjanjikan perkara-perkara yang tidak mungkin dapat dilaksanakan," katanya.- BERNAMa

No comments:

Post a Comment