My Add

Saturday 29 September 2012

Rangsang korporat, bantu PKS
*BAJET 2013 yang disediakan Kementerian Kewangan melibatkan pelbagai
sektor masyarakat dan cabang perniagaan. - BERNAMA
KUALA LUMPUR, JUMAAT, 28 September, 2012: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan beberapa insentif yang bertujuan meningkatkan lagi sektor perniagaan dan korporat, di samping membantu usahawan di perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

Beliau berkata, usaha juga akan diambil untuk meluaskan penyertaan runcit dalam pasaran bon dan sukuk, menyediakan platform untuk mengumpul sukuk bagi industri pertanian, selain mewujudkan syarikat Malaysia yang bertaraf global.

Najib berkata, Suruhanjaya Sekuriti (SC) juga akan menyediakan rangka kerja baru bagi terbitan AgroSukuk untuk syarikat yang terlibat dalam sektor berkaitan pertanian.

"Bagi menggalakkan penerbitan sukuk itu, kerajaan akan menawarkan potongan cukai sebanyak dua kali bagi tempoh empat tahun mulai 2012 hingga 2015," katanya ketika membentangkan Bajet 2013 di Dewan Rakyat hari ini.

Selain itu, sebagai permulaan, DanaInfra Nasional Bhd. akan menerbitkan bon runcit bernilai RM300 juta pada akhir tahun ini untuk membiayai pembangunan projek Transit Pantas Masa (MRT).

"Bon dan sukuk ini juga ditawarkan potongan cukai sebanyak dua kali bagi tempoh empat tahun mulai 2012 hingga 2015 selain pengecualian duti setem untuk pelabur individu ," katanya.

Sementara itu, Najib berkata, kerajaan akan menyediakan peruntukan sebanyak RM1 bilion untuk Dana Strategik Pelaburan Domestik yang diletakkan di bawah Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia bagi merangsang pelaburan domestik, selain mempercepatkan penyertaan syarikat Malaysia dalam rantaian bekalan global.

Perdana Menteri berkata, dana tersebut bertujuan memanfaatkan aktiviti penyumberan luar dan pemerolehan teknologi oleh syarikat tempatan.

Tambah Najib, dana sebanyak RM1 bilion juga akan disediakan di bawah Skim Pembangunan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang akan dikendalikan SME Bank untuk memudahkan akses PKS untuk mendapat pembiayaan.

"SME Bank juga akan bekerjasama dengan Bank Pembangunan Islam menyediakan dana sebanyak RM200 juta bagi membiayai modal kerja PKS terlibat dalam industri halal," jelasnya sambil menambah usaha juga akan dilakukan untuk PKS bumiputera berkembang dan mempertingkatkan pegangan ekuiti dalam sektor ekonomi dengan penyediaan Dana Pembiayaan Bumiputera berjumlah RM1 bilion oleh SME Bank.

Katanya, dana tersebut adalah untuk membantu membiayai pengambilalihan anak syarikat milik kerajaan (GLC) menjalankan aktiviti bukan teras dan telah dikenal pasti untuk dijual.

Dalam perkembangan lain, pengusaha swasta yang terlibat dalam rantaian penapisan, penyimpanan dan dagangan minyak dan gas akan diberi pengecualian cukai pendapatan 100 peratus untuk 10 tahun, pengecualian cukai pegangan dan pengecualian duti setem.

Najib berkata, bantuan kos pengambilalihan tanah dan bantuan kewangan merupakan 'tipping point' projek perkongsian awam swasta.

"Kita bersyukur kerana dikurniakan punca galian berharga iaitu minyak dan gas asli di pesisir pantai, kerajaan bermatlamat menjadikan Malaysia daripada sekadar pengeluar kepada salah satu hab dagangan minyak dan gas bersepadu dunia," katanya.

Dalam perkembangan lain, Najib berkata, cukai keuntungan hartanah (CKTH) sebanyak 15 peratus bakal dikenakan ke atas keuntungan pelupusan hartanah dalam tempoh tidak melebihi dua tahun daripada tarikh pembelian.

Manakala kadar 10 peratus pula dikenakan bagi pelupusan hartanah dalam tempoh dua hingga lima tahun dan tiada sebarang CKTH yang bakal dikenakan bagi pelupusan selepas lima tahun dari tarikh pembelian.

Najib berkata, langkah tersebut adalah bagi mengekang aktiviti spekulasi yang mendorong lonjakan hartanah. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment