My Add

Sunday 30 September 2012

KPT mahu universiti penyelidikan lahir ramai pelajar pasca siswazah

JOHOR BAHRU, AHAD, 30 September, 2012: Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mahu universiti penyelidikan melahirkan lebih ramai pelajar pasca siswazah selari dengan peruntukan diberikan kepada kementerian berkenaan dalam Belanjawan 2013.

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin turut menyarankan universiti terbabit menerbitkan lebih banyak penulisan ilmu baru yang boleh menjadi rujukan serta menghasil dan mendaftar lebih banyak harta intelek daripada hasil penyelidikan walaupun ia mengambil masa lama.

"Dengan adanya peruntukan penyelidikan yang besar, universiti boleh melahirkan ramai pelajar pasca siswazah," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persatuan Pengusaha Lori Bahan Batuan Johor di Johor Jaya, di sini hari ini.

Sehingga kini, beliau berkata, terdapat 30,000 penyelidik termasuk pelajar pasca siswazah di seluruh negara yang terlibat dalam pelbagai penyelidikan.

Khaled berharap dengan memberi penekanan kepada modal insan dan penyelidikan, ia akan membantu negara dalam empat perkara iaitu persaingan, inovasi, produktiviti dan taraf hidup.

KPT menerima peruntukan lebih RM13 bilion dalam Belanjawan 2013 iaitu peruntukan keenam terbesar selepas Kementerian Pelajaran, Kementerian Kewangan, Kementerian Kesihatan, Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Pertahanan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment