My Add

Sunday 25 August 2013

Isteri Rosdi terkilan

IPOH, SABTU, 24 Ogos, 2013: Isteri kepada anggota pasukan Batalion Malaysia 5 (Malbatt 5), Sarjan Rosdi Mohamad Zan, 32, yang maut dalam nahas di Lebanon terkilan tidak sempat menunaikan permintaan terakhir suaminya yang mahu melihat gambarnya bersama anak semalam.

Aniza Ariffin, 31, berkata, arwah suaminya yang menyertai misi Pasukan Interim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Lebanon (Unifil) sejak Oktober tahun lalu membuat permintaan itu semasa kali terakhir berhubung menerusi telefon semalam.

Katanya, sejak suaminya ke Lebanon, hampir setiap hari mereka berhubung melalui aplikasi WhatsApp dan suaminya pasti meminta dia mengirimkan gambarnya dan tiga anak mereka, Mohd. Syafiq Haikal, 8, Nurul Fatin Najwa, 6 dan Nurul Damia Batrisyia, 3.

"Malam tadi pun dia minta namun, saya terlupa menghantar gambar itu kepadanya kerana sibuk menguruskan anak- anak.

"Apabila tengah malam baru saya teringat dan saya cuba menghubunginya tetapi tidak dijawab. Pesanan daripada saya pun tidak dibalas walaupun kebiasaannya dia akan balas ,tetapi saya tidak syak apa-apa sehingga dimaklumkan mengenai kematiannya awal pagi ini," katanya ketika ditemui di rumah keluarganya di Taman Perpaduan Koperasi, malam ini.

Rosdi maut apabila kenderaan Kembalik yang dinaiki bersama dua lagi anggota Malbatt 5 hilang kawalan dan terhumban 15 meter ke dalam cerun ketika menunda kenderaan perisai Condor di satu selekoh di kawasan berhampiran Bandar Houla.

Insiden kira-kira pukul 5.40 petang semalam waktu tempatan (10.40 malam waktu Malaysia) itu turut menyebabkan dua lagi cedera iaitu pemandu, Lans Koperal Nur Syahied Taib dan pengiring Lans Koperal Mohamad Aizuwan Atan, kedua-duanya berusia 26 tahun.

Menurut Aniza, dia kesal dan sedih kerana gagal menunaikan permintaan terakhir suaminya yang kali terakhir ditemui semasa arwah pulang bercuti selama sebulan Februari lalu.

"Saya rasa ralat sangat sebab tidak dapat tunaikan permintaannya itu. Biasanya saya akan hantar gambar saya dan anak-anak tetapi semalam saya betul-betul terlupa.

"Sampai sekarang saya tidak boleh terima yang dia sudah tiada. Arwah adalah manusia paling baik pernah saya temui kerana sifatnya yang penyabar dan tidak pernah marah. Ketiadaannya merupakan satu kehilangan besar kepada kami anak-beranak,'' katanya.

Menurut Aniza yang menjalankan perniagaan dalam talian, dia mengetahui insiden yang menimpa suaminya setelah dimaklumkan melalui panggilan telefon oleh seorang pegawai tentera pada pukul 5 pagi ini.

"Jenazah suami saya akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Tambun, Isnin ini kerana pegawai tentera memaklumkan mayat suami dijangka diterbangkan ke sini pada hari tersebut," ujarnya.

Sementara itu, ibu Rosdi, Halijah Ahmad, 58, berkata, kali terakhir dia bertemu anak kedua daripada lima beradik itu adalah ketika mereka sekeluarga pulang bercuti ke kampung di Jerantut, Pahang Februari lalu.

Dia yang menerima panggilan telefon daripada Rosdi pada Hari Raya Aidilfitri lalu berkata, anaknya tidak menunjukkan sebarang perbezaan dan hanya memohon kemaafan sempena hari perayaan tersebut.

"Dia anak yang baik, tidak banyak bercakap dan selalu tersenyum. Saya tidak sangka panggilan telefon pada hari raya pertama dan kedua menjadi perbualan terakhir antara kami," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment