My Add

Wednesday 5 September 2012

Kerajaan Jepun sedia beli pulau tuntutan bertindih

TOKYO, RABU, 05 September, 2012: Media melaporkan kerajaan Jepun bersetuju untuk membeli beberapa pulau milik persendirian yang terletajk di Laut China Selatan yang dikawal Jepun dan juga dituntut China.

Kerajaan sudah bersrtuju untuk membeli tiga daripada lima kepulauan utama Senkaku (dalam bahasa Jepun) atau Diaoyu (dalam bahasa China) daripada keluarga Kurihara bernilai 2.05 bilion yen (AS$26 juta), lapor agensi berita Kyodo dan akhbar Yomiuri dan Asahi hari ini.

Bagaimanapun pegawai kerajaan Jepun enggan mengesahkan mengenai pembelian berkenaan dan hanya menjelaskan proses rundingan masih diteruskan.

Isu mengenai pulau berkenaan ditumbulkan sejak April lalu apabila seorang gabenor dari Tokyo, Shintaro Ishihara, mengumumkan rancangan bandar raya itu untuk mengutip dana bagi membeli pulau terbabit agar ia tidak berpindah milik ke pihak China.

China pula dilaporkan tidak mengikhtiraf pemilikan keluarga warga Jepun ke atas pulau berkenaan dan negara itu berhak menuntut hak ke atasnya. - AP

No comments:

Post a Comment