My Add

Sunday 9 September 2012

Putin gesa APEC bersatu

*PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak turut menghadiri Sidang Kemuncak APEC di Pulau Russky, Rusia, semalam. - BERNAMA

VLADIVOSTOK, Rusia, SABTU, 08 September, 2012: Pemimpin-pemimpin Asia Pasifik digesa supaya bersatu dalam menghadapi cabaran ekonomi ketika Sidang Kemuncak Kerjasama Asia Pasifik (APEC) bermula hari ini.

Presiden Rusia, Vladimir Putin membuat gesaan itu ketika merasmikan sidang dua hari itu yang berlangsung di bandar pelabuhan Vladivostok, dengan matlamat memperbaharui komitmen kerjasama untuk membuka perdagangan serantau.

"Dengan bersatu dan menghentikan sekatan, kita menggalakkan pembangunan dinamik seluruh rantau Asia Pasifik dan ekonomi global secara umum.

"Adalah penting untuk membina 'jambatan' dan bukan 'tembok'," katanya kepada rakan-rakan sejawatnya yang menghadiri sidang kemuncak itu.

Blok yang dianggotai 21 negara yang mewakili hampir separuh daripada perdagangan dunia itu mengadakan sidang kemuncak setiap tahun dalam usaha menghapuskan sekatan perdagangan.

Sementara itu, Perdana Menteri Australia, Julia Gillard terpaksa meninggalkan sidang kemuncak itu lebih awal berikutan kematian ayahnya. Menurut Gillard, ayahnya John Gillard meninggal dunia awal hari ini di Adelaide.

Dalam perkembangan lain, Presiden Filipina, Benigno Aquino III dilapor akan mengadakan rundingan dengan rakan sejawatnya dari China Hu Jianto pada satu majlis berasingan ketika sidang kemuncak itu.

Menteri Luar Filipina, Albert del Rosario berkata, kedua-dua pemimpin itu dijangka akan membincangkan mengenai pertikaian wilayah maritim di Laut China Selatan. - AFP

No comments:

Post a Comment