My Add

Friday 8 November 2013


Jakim dapat kebenaran perluas bidang kuasa hukuman syariah
KUALA LUMPUR, KHAMIS, 07 November, 2013: Jabatan Peguam Negara (JPN) telah memberi kebenaran bagi hukuman maksimum '356' undang-undang syariah sedia ada dipinda untuk hukuman lebih berat, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Beliau berkata, langkah itu akan membolehkan kuasa Mahkamah Syariah dipertingkatkan secara lebih holistik.

"Dengan ini, ruang lingkup hukuman sedia ada di Mahkamah Syariah dapat ditingkatkan bagi membolehkan hukuman lebih berat dikenakan tidak lagi terikat kepada '356' iaitu maksimum tiga tahun penjara, denda RM5,000 dan enam kali sebatan.

"Jika perkara ini dapat direalisasikan, ia bakal membawa rahmat kepada umat Islam dan Mahkamah Syariah menjadi lebih baik pada masa hadapan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Pendakwah Negara 2013 di sini hari ini.

Yang turut hadir Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha dan Timbalan Ketua Pengarah Dasar Jakim, Nordin Ibrahim.

Jamil Khir berkata, pemerkasaan bidang kuasa hukuman syariah itu sejajar dengan cabaran pelaksanaan perundangan Islam khususnya dalam menangani fahaman Syiah serta hal-hal berkaitan agama di negara ini.

Sementara itu, beliau mencadangkan agar diwujudkan satu peraturan dan kod etika yang menjadi dasar umum untuk pendakwah serta mereka yang terlibat dalam penyiaran bagi memastikan kandungan ceramah dan maklumat disebarkan benar dan sahih.

"Kod dan etika ini akan digunapakai khususnya bagi memastikan para pemilik atau pengendali stesen penyiaran membuat tapisan cermat terhadap penceramah-penceramah agar isi kandungan ceramah disampaikan tidak bercanggah dengan dasar, prinsip ajaran Islam yang berasas pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah," katanya.

Terdahulu Jamil berkata, pendakwah negara adalah barisan yang wajar digerakkan seiring dengan keadaan supaya dapat menguasai media baharu dengan lebih baik untuk menarik minat generasi muda kepada program dakwah seterusnya mengajak masyarakat ke arah kebaikan dalam membina ketamadunan unggul. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment