My Add

Saturday 30 November 2013

SPR timbang cadangan benar wakil terima sampul keutamaan bagi pengundi pos

KUALA LUMPUR, SABTU, 30 November, 2013: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan meneliti cadangan membenarkan wakil menerima Sampul Keutamaan bagi pihak pengundi pos yang tiada di rumah kerana bekerja.

Setiausaha SPR, Datuk Abdul Ghani Salleh berkata, cadangan itu bertujuan memastikan Sampul Keutamaan yang mengandungi kertas undi pos dapat diserahkan kepada setiap pemilih pos dan seterusnya membolehkan mereka untuk mengundi.

"Sebelum ini terdapat pemilih pos yang tidak dapat mengundi kerana Sampul Keutamaan tidak dapat diserahkan disebabkan pemilih berkenaan tiada di rumah kerana bekerja.

"Peraturan sedia ada tidak membenarkan Sampul Keutamaan diambil oleh wakil pengundi," katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini mengenai Laporan Mesyuarat Post Mortem Pilihan Raya Umum ke-13.

Post mortem yang diadakan serentak mengikut negeri-negeri itu berakhir Julai lepas dengan penglibatan pelbagai pihak termasuk Ketua Pasukan Penguatkuasaan Kempen Pilihan Raya, wakil Ketua Tempat Mengundi dan Penyelia Pusat Mengundi serta Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM). - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment