My Add

Wednesday 30 January 2013

MRT Corp beri kontrak RM19.5 juta kepada kontraktor Bumiputera

KUALA LUMPUR, RABU, 30 Januari, 2013: Sebanyak 44 pakej kerja bernilai RM19.5 juta diberikan kepada kontraktor Bumiputera kelas G1, G2 dan G3 bagi projek MRT Lembah Klang.

Semasa mengumumkannya hari ini, Ketua Pegawai Eksekutif MRT Corp Sdn Bhd Datuk Azhar Abdul Hamid berkata kontrak tersebut merupakan sebahagian sasaran kerajaan mencapai 43 peratus penyertaan kontraktor Bumiputera dalam projek infrastruktur mega negara itu.

Bercakap kepada pemberita selepas majlis pengundian, beliau berkata undian hari ini merupakan kali kedua diadakan melibatkan 541 pemohon.

Undian pertama diadakan pada akhir tahun lepas dengan sembilan kontraktor diberikan RM7.5 juta nilai kontrak.

MRT Corp memperuntukkan 250 pakej kerja, bernilai RM200 juta terutamanya bagi kontraktor Bumiputera.

"Kami menjangka kebanyakan kontrak akan diberikan tahun ini dan bakinya pada permulaan tahun depan," katanya.

Beliau berkata MRT Corp akan mengadakan undian setiap suku tahun untuk memberikan kontrak bagi pembinaan laluan MRT Sungai Buloh-Kajang.

Skop kerja untuk kontraktor Bumiputera dalam kelas G1, G2 dan G3 termasuk penyenggaraan jalan sedia ada; kerja permukaan perparitan; landskap; pagar dan pintu pagar; pembinaan tempat menunggu teksi dan bas.

"Kontrak Bumiputera yang berjaya akan menjalani latihan mandatori selama dua hari sebelum memulakan kerja pembinaan.

"Modul latihan ini disediakan oleh Pusat Khidmat Kontraktor di bawah Kementerian Kerja Raya, Institut Kerja Raya Malaysia, Unit Penyelaras Agenda Bumiputera dan MRT Corp," katanya.

Pembinaan laluan MRT Sungai Buloh-Kajang sepanjang 51 kilometer kini berjalan sepenuhnya dan dijangka siap pada 2016 dan memulakan operasi pada Januari 2017. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment