My Add

Thursday 31 January 2013

Undang-undang perkahwinan sejenis Perancis terus dibantah

*BERIBU-RIBU penduduk Perancis mengadakan tunjuk perasaan besar-besaran anjuran parti haluan kanan, Parti Barisan Kebangsaan (FN) di Paris pada 13 Januari lalu bagi membantah cadangan kerajaan memperkenalkan undang-undang perkahwinan sejenis. - AFP

PARIS, RABU, 30 Januari, 2013: Parlimen Perancis, semalam mula memeriksa draf undang-undang perkahwinan sejenis yang dicadangkan, selepas beberapa bulan isu itu mencetuskan debat dan bantahan besar-besaran di seluruh negara ini.

Dalam masa yang sama, beberapa bantahan terhadap cadangan undang-undang itu masih diteruskan, termasuk di jalan-jalan raya di bandar raya ini yang dipenuhi kain rentang, ketika anggota Parlimen mula berbahas tentang undang-undang itu.

Bantahan itu dilihat menjadi benteng terakhir bagi pergerakan anti-homoseksual untuk mempengaruhi Parlimen supaya menyekat reformasi yang dicanang oleh Presiden Perancis, Francois Hollande itu dan berkemungkinan bakal dilaksanakan tahun ini.Menteri Keadilan, Christiane Taubira memberitahu Parlimen ketika perbincangan dimulakan terhadap cadangan itu bahawa pengenalan undang-undang perkahwinan sejenis merupakan suatu 'perlakuan kesaksamaan' untuk semua.

Kerajaan Perancis telah membenarkan isu itu dibahaskan sehingga 10 Februari ini dan undian dijangka diadakan dua hari selepas itu.

Berdasarkan tinjauan pendapat yang dijalankan sebelum ini, cadangan itu menerima pelbagai reaksi daripada penduduk Perancis.

Walaupun majoriti penduduk Perancis menyokong perkahwinan sejenis, Hollande dijangka sukar melaksanakan undang-undang itu seperti yang dijanjikannya dalam manifesto pilihan raya pada tahun lalu berikutan kontroversi yang tercetus daripada isu itu.

Satu kempen yang dipimpin oleh gereja Katholik dan disokong oleh kumpulan hak asasi arus perdana mengadakan perhimpunan besar-besaran membantah cadangan itu di Paris dua minggu lalu.

Kira-kira 340,000 dan 800,000 penunjuk perasaan memenuhi ibu negara dalam bantahan besar-besaran tersebut, dua kali ganda jumlah mereka yang menyertai perarakan pro-perkahwinan sejenis yang diadakan di Paris, Ahad lalu. - AFP

No comments:

Post a Comment