My Add

Wednesday 30 January 2013

Perdagang kanak-kanak: 2 tertuduh bayar jaminan RM100,000

BUTTERWORTH, RABU, 30 Januari, 2013:: Dua daripada lima tertuduh yang dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini pada 25 Januari lalu atas dakwaan memperdagang kanak-kanak bagi tujuan eksploitasi membayar wang jaminan masing-masing RM50,000 dengan seorang penjamin hari ini.

Tertuduh Lim Soo Chin, 52, yang menghadapi satu tuduhan manakala D.C. Chin, 57, berdepan enam pertuduhan, mengaku tidak bersalah ketika pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Nabisha Ibrahim.

Kedua-dua wanita itu bersama dua lagi wanita dan seorang lelaki iaitu Ooi Ah Imm, 47, Lim Choon Liang, 63, dan Bahtiar Abas, 51, didakwa mengikut Seksyen 14 Akta Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran 2007 (Akta 607) dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda, jika sabit kesalahan.

Mengikut pertuduhan, mereka melakukan kesalahan itu di Taiping, Pantai Remis, dan Ipoh, Perak; Juru dan Teluk Kumbar, Pulau Pinang; serta Lunas di Kedah antara 28 Disember 2009 hingga 16 Januari lalu.

Mahkamah menetapkan 15 Februari ini untuk sebutan semula kes.

Pada 24 Januari lalu, polis Pulau Pinang berjaya membongkar sindiket menjual bayi dan kanak-kanak yang bergerak aktif di negeri itu, Kedah dan Perak apabila menahan 33 individu dan menyelamatkan lapan bayi serta seorang kanak-kanak.

Mereka ditahan dalam operasi hasil risikan dan maklumat awam sejak awal Disember 2012, dan antaranya ialah penjawat awam di Jabatan Pendaftaran Negara serta doktor pusat perubatan swasta. 

Siasatan awal polis mendapati bayi dan kanak-kanak itu dijual dengan harga antara RM18,000 dan RM30,000 berdasarkan fizikal, rupa paras dan jantina, lengkap dengan pakej dokumen pendaftaran serta perubatan.

Sindiket yang aktif sejak 2009 itu juga didapati menawarkan wang tunai antara RM2,500 dan RM4,500 kepada wanita asing yang melahirkan anak luar nikah serta
mereka yang kesempitan wang dan mahu menjual anak mereka.

Semalam Mahkamah Majistret Bukit Mertajam melanjutkan tempoh perintah reman selama tujuh hari terhadap dua wanita dan seorang lelaki yang ditahan kerana terlibat dengan sindiket menjual bayi dan kanak-kanak yang bergerak aktif di Pulau Pinang, Kedah dan Perak.

Semua bayi dan kanak-kanak yang diselamatkan itu turut dibawa ke mahkamah bagi mendapatkan perintah jagaan sementara di Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Pulau Pinang. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment