My Add

Wednesday 31 October 2012

Dewan Rakyat: Lindungi pemberi maklumat

Akta jaga keselamatan penyampai rahsia, bukan seperti kes NFC

KUALA LUMPUR, 31 Oktober, 2012: Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 digubal untuk melindungi pemberi maklumat, bukan melindungi trumpetblower termasuk dalam kes berkaitan NFCorp (NFC).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, berkata dalam kes NFC, mereka adalah “peniup trumpet” bukannya pemberi maklumat (whistleblower).

“Bagaimana kita memberi perlindungan sedangkan perkara itu (isu NFC) dihebohkan kepada semua orang sehingga seluruh dunia tahu mengenainya.

Isu kerahsiaan

“Asalnya ia adalah isu kerahsiaan, iaitu elemen yang penting. Kalau dia ‘tiup trumpet’ seluruh dunia, orang sudah kenal, orang sudah tahu dia, hendak lindungi apa lagi,” katanya secara berseloroh bagi menjawab soalan tambahan Tan Sri Khalid Ibrahim (PKR-Bandar Tun Razak).

Abdul Khalid ingin tahu sejauh mana pihak kerajaan dapat menilai keberkesanan akta berkenaan membabitkan penyaluran maklumat sahih.

Nazri berkata, akta berkenaan tidak boleh melindungi orang yang melakukan kesalahan, sebaliknya ia digubal untuk melindungi pemberi maklumat.

Katanya, jika melanggar Akta Perbankan dan Institusi Kewangan (BAFIA), akta terbabit tidak boleh memberi perlindungan kepada golongan terbabit kerana mereka tergolong dalam tertuduh.

“Bandar Tun Razak (Khalid) kena tahu Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 hanya melindungi pemberi maklumat dan bukannya pihak yang melanggar undang-undang seperti BAFIA,” katanya. - BH

No comments:

Post a Comment