My Add

Tuesday 30 October 2012

Pemohon BR1M dijangka bertambah 10 peratus

KUALA LUMPUR, SELASA, 30 Oktober, 2012Kerajaan menjangkakan peningkatan 10 peratus isi rumah berpendapatan kurang RM3,000 sebulan akan memohon Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) tahun ini.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim Siang Chai, berkata kebanyakan pemohon dijangka di kalangan mereka yang layak mendapat bantuan berkenaan, tetapi tidak mengemukakan borang permohonan tahun lalu.

Pemohon boleh mendapatkan borang permohonan di laman sesawang Kementerian Kewangan dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), mulai 1 November ini. Jangan hantar lebih daripada satu borang permohonan seperti tahun sebelumnya.

Bagi mereka yang menerima BR1M sebelum ini tidak perlu membuat permohonan baru dan ia akan dibayar awal tahun depan," katanya pada sidang media di lobi Parlimen di sini, semalam.

Sebelum ini, kerajaan mengagihkan BR1M kepada 4.35 juta isi rumah berpendapatan bawah RM3,000 sebulan yang membabitkan peruntukan RM2.15 bilion.

Dalam perkembangan berkaitan, Siang Chai berkata, kerajaan juga menjangkakan kira-kira 2.7 juta orang bujang yang berusia lebih 21 tahun akan menerima BR1M dengan membabitkan peruntukan lebih RM600 juta.

"Saya ingin mengingatkan sekali lagi hanya mereka yang berpendapatan di bawah RM2,000 layak mendapat bantuan ini," katanya.

Mengulas mengenai gesaan supaya kerajaan mempercepatkan pembayaran bantuan persekolahan RM100 tahun ini, beliau berkata, kementeriannya akan berbincang dengan Kementerian Pelajaran sama ada ia boleh dilaksanakan atau sebaliknya. - BH

No comments:

Post a Comment