My Add

Wednesday 31 October 2012

91  terjejas banjir dipindah


*

*KEADAAN rumah penduduk dilanda banjir di Kampung *Gantong, Parit Sulong sejak kelmarin.

BATU PAHAT, 31 Oktober, 2012: Seramai 91 penduduk daripada 27 keluarga di Kampung Parit Gantong, Parit Sulong, dekat sini dipindahkan ke pusat pemindahan banjir sejak awal pagi kelmarin selepas penempatan mereka ditenggelami air.

Pusat Pemindahan Bencana Sekolah Rendah (SK) Sri Tiga Serangkai di kampung itu menjadi kemudahan pertama dibuka untuk mangsa banjir di negeri ini. Semua mangsa mula dari kampung itu dipindahkan sejak awal pagi Isnin lalu paras banjir semakin membimbangkan berikutan hujan lebat sejak dua hari sebelum itu.

Bersiap sedia

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Kebajikan Masyarakat dan Kesihatan negeri, Dr Robia Kosai, berkata 678 Pusat Pemindahan Bencana di seluruh negeri yang mampu menampung lebih 170,000 mangsa sudah bersiap sedia sepenuhnya menghadapi musim tengkujuh.

Katanya, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) juga bersedia mengerah 700 kakitangannya bersama 350 sukarelawan menghadapi bencana berkenaan, manakala 158 pembekal makanan yang dilantik, bersedia membekalkan keperluan terutama makanan basah kepada mangsa.

“Penduduk di kawasan rendah dinasihatkan bersedia dan membuat persiapan awal terutama menyimpan dokumen penting dan barangan berharga di tempat selamat selain mengikut arahan pihak berkuasa,” katanya. - BH

No comments:

Post a Comment