My Add

Wednesday 31 October 2012

Malaysia-Thailand setuju tubuh persatuan industri halal

HATYAI, Thailand, RABU 31 Oktober, 2012: Malaysia dan Thailand bersetuju untuk menubuhkan persatuan industri halal di negara masing-masing dalam waktu terdekat bagi memudahkan industri berkenaan berkembang.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, kedua-dua persatuan itu akan diletakkan di bawah satu payung dan akan dibantu oleh kerajaan masing-masing.

Beliau berkata, penubuhan persatuan itu juga untuk mempercepatkan lagi kolaborasi antara usahawan Malaysia dan Thailand dalam sektor berkenaan setelah ia tidak menunjukkan hasil yang memberangsangkan biarpun kedua-dua kerajaan telah menjalin kerjasama untuk membangunkan industri berkenaan sejak sekian lama.

"Ini adalah hasil daripada misi perdagangan dan seminar yang diadakan hari ini serta perbincangan dengan rakan sejawat saya dari Thailand. Persatuan ini akan ditubuhkan secepat mungkin dan akan mengadakan mesyuarat pertama sama ada di Thailand atau Malaysia dalam masa dua bulan. "Sebelum ini kerajaan kedua-dua negara telah mewujudkan kerjasama yang amat erat tetapi ia tidak menunjukkan hasil yang memberangsangkan, justeru itu, kita mahu penglibatan pemain industri dengan penubuhan persatuan tersebut," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan ucap tama dalam Seminar Potensi Industri Halal dan Peluang Kerjasama Malaysia -Thailand di Hotel Hansa JB di sini hari ini. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment