My Add

Tuesday 30 October 2012

Dewan Rakyat: 1,585 laman sesawang disekat

KUALA LUMPUR, 30 Oktober, 2012: Sebanyak 1,585 laman sesawang 'phishing' iaitu aktiviti untuk mendapatkan maklumat rahsia pengguna dengan cara menggunakan e-mel dan laman web yang menyerupai asli atau rasmi, disekat tahun ini.

Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Joseph Salang Gandum, berkata laman sesawang 'phishing' itu adalah antara 1,675 laman sesawang yang disekat, setakat ini.

Menjawab soalan lisan Datuk Ismail Kasim (BN-Arau), beliau berkata tahun lalu pula, sejumlah 1,475 laman sesawang turut disekat sebagai langkah pencegahan.

Sebanyak 32 kertas siasatan dibuka tahun lalu dan sehingga tahun ini, 74 kes lagi disiasat untuk kesalahan membabitkan media baru mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588), katanya.

Menjawab soalan tambahan Dr Tan Seng Giaw (DAP-Kepong), Salang berkata kerajaan tidak pernah berbelah-bahagi dalam mengambil tindakan terhadap blog yang menimbulkan dakwaan fitnah terhadap pemimpin tempatan.

Katanya, individu yang dituduh atau difitnah oleh blog, boleh membuat aduan terus kepada pihak berkuasa seperti polis dan Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) untuk tindakan undang-undang.

Beliau berkata, aduan juga boleh dibuat jika ia membabitkan kementerian lain serta berdasarkan aduan itu, tindakan boleh diambil dan sekiranya disiasat dan didapati tiada yang menyalahi undang-undang, tiada tindakan akan dilakukan.

Kementerian dan pihak berkuasa tidak pilih kasih dan mengambil tindakan sewajarnya untuk semua kes yang dilaporkan, katanya. - BH

No comments:

Post a Comment